دکتر فربد امامی یگانه » جراحی چاقی » ۹ داروی مهم بعد از جراحی چاقی اسلیو و بای پس معده
دارو های لازم بعد از جراحی چاقی

۹ داروی مهم بعد از جراحی چاقی اسلیو و بای پس معده

داروهای بعد از جراحی چاقی گاهی سوال عزیزانی است که تحت عمل جراحی اسلیو و بای پس معده قرار گرفته اند.

در این مقاله قرار است به بررسی دارو های خوراکی و تزریقی مورد نیاز بعد از عمل های جراحی چاقی بپردازیم. پیش از این عم در رابطه با مصرف مولتی ویتامین بعد از اسلیو معده مقاله ای نوشته ایم که توصیه می کنیم حتماً این مقاله را بخوانید.

به هیچ عنوان بصورت خودسرانه از هیچ دارویی استفاده نکنید. این متن قرار است یک اطلاع رسانی باشد.

لیست دارو های لازم بعد از اسلیو و بای پس معده:

در ابتدا در قالب جدولی لیستی از داروهای لازم بعد از انواع جراحی چاقی برای شما فراهم کرده ایم. توصیه میکنیم در ادامه متن حتماً  توضیحات دقیق که در رابطه با دارو ها داده شده را دقیق مطالعه کنید.

جدول لیست دارو های لازم بعد از جراحی های چاقی اسلیو و بای پس معده

دسته بندی یا نام دارواسم داروکاربرد دارو
مهار کننده اسید معدهپنوپرازول،لانزوپرازول، امپرازول، اس-امپرازول،فاموتیدینکمک به بهبود زخم های داخلی و جلوگیری از نشتی
ضد لخته و رقیق کننده خونانوکساپارین، هپارینجلوگیری از احتمال آمبولی
داروی ضد تهوعمتوکلوپرامید، اندانسترونبرطرف کردن تهوع موقت برای چند روزبعد از عمل
داروی مسکناستامینوفنرفع درد خفیف و موقت بعد از عمل
ملین هاشربت منیزیم، لاکسیژلبرای افرادی که سابقه یبوست داسته اند
سرمنرمال سالین، دکستروز سالین، سرم ۱/۳ ۲/۳برای یک یا دو روز بعد از عمل برای جلوگیری از کم آبی بدن
آنتی بیوتیکتاوانکس، شربت کوآموکسی کلاو،مترونیدازولبرای همه نیاز نیست مگر جراح صلاح ببیند
داروهای آنتی اسکار(جلوگیری از باقی ماندن جای بخیه)Cicalfate، Rejuvasil، Stratamedبرای کاهش احتمال باقی ماندن جای برش ها و بخیه ها
داروی جلوگیری از ایجاد سنگ کیسه صفرا (اورسو داکسی کولیک اسید ۳۰۰)Ursyl ،Ursobil ، Ursobilرقیق کردن صفرا برای جلوگیری از ایجاد سنگ ناشی از کاهش وزن خوب و قابل توجه
این جدول لیستی از دارو های لازم بعد از اسلیو یا انواع بای پس معده را نمایش میدهد.

مصرف دارو ها بعد از جراحی چاقی چه اهمیتی دارد؟

بعد از هر عمل جراحی لازم است برای مدتی داروهایی مصرف شود. البته گاهی این نگرانی دیده می شود که عزیزان نگران مصرف همیشگی دارو ها بعد از جراحی های چاقی اسلیو و بای پس معده هستند. امّا خبر خوب اینجاست که اکثر این دارو ها در هفته های اول می بایست مصرف شوند. ولی برخی از این دارو ها را باید یک سال ادامه دهید که در ادامه قرار است به آن بپردازیم.

اما اینکه چرا این دارو ها باید مصرف شود؟

باید بگوییم برای جلوگیری از بعضی عوارض اسلیو معده و بای پس می بایست دارو هایی برای بهبود زخم های داخلی و جلوگیری از برخی عوارض مانند آمبولی ریه بعد از اسلیو یا انواع بای پس باید در مدت چند هفته داروهایی مصرف شود. که در ادامه متن همگی بررسی خواهد شد.

تفاوت داروها بعد از انواع جراحی چاقی:

شاید برایتان عجیب باشد ولی در اکثر موارد تفاوتی در داروهای مصرفی عمل اسلیو معده و انواع بای پس وجود ندارد.

بنابراین چه شما اسلیو معده شده باشید چه انواع عمل بای پس معده قرار است دارو های یکسانی مصرف نمایید.

داروهای لازم بعد از جراحی چاقی:

در ادامه قرار است بررسی کنیم که چه داروهایی باید بعد از اسلیو و بای پس معده مصرف شود. همچنین اهمیت مصرف هر دارو را به صورت دقیق بررسی میکنیم تا بدانید دقیقاً هر دارو به چه منضوری استفاده می شود.

البته برای مصرف هر دارو شما باید با پزشک خود مشورت نمایید و نباید تنها بر پایه این نوشته اقدام به مصرف دارویی بصورت خودسرانه کنید.

داروی پنوپرازول بعد از اسلیو معده و بای پس
این دارو برای کم کردن اسلیو معده و التیان زودتر زخم های داخلی و جلوگیری از ایجاد نشتی است.

۱- قرص پنتو پرازول (Pantoprazol)

قرص پنتوپرازول از دسته دارو های PPI  است در حقیقت همان دارو هایی که اسید معده را کم میکند. امّا ممکن است سوال کنید چرا اسید معده باید کم شود؟ در عمل های جراحی چاقی برای برش ها و دوختن احشا از منگنه هایی استفاده می شود. احشایی که برش خورده اند نیز از داخل نیاز به بهبودی دارند. معده هم از این قاعده مثتثنی نیست. پس وقتی فردا اسلیو معده شده باشد یا انواع عمل بای پس که در آن روده به عمده پیوند می خورد. کم کردن اسید معده موجب بهبودی سریعتر این زخم های داخلی می شود. البته به خاطر داشته باشیم که ممکن است جراح شما داروهای دیگری از این دسته مانند لانزوپرازول یا اس-اومپرازول برای شما شروع کند که میت وان گفت تاثیر تقریباً یکسانی دارد.

قرص پنتو پرازول تا چه مدت باید مصرف شود؟

میزان ادامه داروها بعد از جراحی چاقی بستگی به نظر پزشک شما دارد. قرص پنتوپرازول بعد از اسلیو معده یا انواع بای پس می تواند به مدت ۳ ماه، ۶ ماه یا یک سال مصرف شود. ما توصیه به مصرف این قرص به مدت یک سال می کنیم. زیرا فواید بسیاری دارد.

قرص پنتوپرازول چگونه و با چه دوزی  وچگونه باید مصرف شود؟

با ینکه قبلاً اشاره شد که این متن نباید موجب مصرف خودسرانه هیچ دارویی شود اما با اینکه مصرف دوز روزانه ۴۰ برای بالغین می تواند کافی باشد، اما جراح شما ممکن است تصمیم بگیرد برای مدتی مثلاً یک ماه این قرص را برای شما بصورت صبح ناشتا و شب تجویز کند. البته برای یک ماه اول بعد از اسلیو معده شما باید قرص ها را در آب حل کنید و بصورت درسته استفاده نکنید.

اگر حل کردن قرص های و تلخی آن شما را اذیت می کند تمام داروهای بعد از جراحی چاقی که بصورت قرص هستند را می توانید به تکه های کوچک و ریز تقسیم کرده و با مقدار کمی آب میل کنید.

۲- آمپول انوکساپارین (Enoxaparin)

یکی از آمپول هایی که لازم است شما بعد از جراحی چاقی استفاده نمایید دارویی است که برای جلوگیری از آمبولی بعد از جراحی چاقی استفاده می شود.

این دارو که بصورت زیر جلدی باید استفاده شود خون شما را رقیق خواهد کرد. بنابر این ریسک ایجاد آمبولی بعدا از جراحی چاقی کم خواهد شد. البته همانطور که این آمپول رقیق کننده خون است یادمان باشد که زمانی که این آمپول را استفاده می کنید باید مراقب باشید تا ضربه شدیدی به شما و شکمتان ایجاد نشود.

تزریق هپارین و انوکساپارین بعد از جراحی چاقی
آمپول انوکسا پارین و هپارین بعد از جراحی چاقی اسلیو و بای پس معده برای ۱۴ روز تجویز می شود.

این آمپول به اسم هپارین یا انوکساپارین است که شرکت های متفاوتی آن را تولید کرده اند. به دلیل آنکه این دارو داروی بسیار حساسی است باید حتما از شرکت مناسبی نهیه کنید که جراح چاقی شما حتماً در این زمینه راهنمایی لازم را خواهد نمود.

دورز و نحوه مصرف آمپول انوکساپارین بعد از اسلیو و بای پس معده:

این آمپول در دو دور ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ تولید می شود که بنا بر صلاحدید جراحی چاقی شما ممکن است هرکدام تجویز شود.

درحقیقت جراح بر اسای وزن و عدد BMI شما دوز این دارو را تنظیم خواهد نمود.

دروز این دارو در اغلب موارد یک بار در روز است ولی ممکن است بنا بر صلاحدید جراح وقتی وزن بیمار زیاد باشد، این دارو را برای دوبار در روز(صبح و عصر تجویز کند). با اینکه بهتر است دارو ها در ساعت مشخص اسفاده شوند ولی مصرف یکی دوساعت قبل یا بعد از ساعت مقرر معمولاً مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

یادمان باشد آنچه از این آمپول ها بعد از عمل جراحی موثرتر است، راه رفتن و فعال بودن شماست.

کبودی در محل تزریق انوکساپارین بعد از جراحی:

کبودی های اطراف محل برش های جراحی و کبودی در محل های تزریق داروی انوکساپارین کاملاً طبیعی است. اما اگر دیدید این کبودی زیاد شده و سفتی پیشرونه ای وجود دارد، ممکن است خون در زیر پوست جمع شده باشد، بنابر این جراح خود را حتماً مطلع کنید.

داروی ضد تعوع بعد از جراحی چاقی
بعد از جراحی چاقی ممکن است یک یا دو روز نیاز به استفاده از داروی ضد تهوع باشد

۳- دارو های ضد تهوع (Antiemetics)

تهوع و استفراغ بعد از اسلیو معده و بای پس شایع است ولی تنها به مدت یک یا دو شب. البته اگر تکنیک عمل جراحی چاقی شما صحیح باشد. بنابر این جراح شما احتمال دارد برای یک یا دوشب توصیه کند از دارو های ضد تهوع استفاده کنید.

دو دارو اصلی که بعد از عمل تجویز می شود داروی متوکلوپرامید (Metocloprramid)   و اندانسترون    (Ondansetron) است.

نحوه مصرف داروهی ضد تهوع بعد از جراحی چاقی چگونه است؟

معمولاً این دارو ها برای ۲۴ الی ۴۸ ساعت، آن هم اگر لازم باشد تجویز می شود. مانند هر قرص دیگری بعد از اسلیو و بای پس معده باید پودر شده، در آب حل شده و درسته اسفاده نشود. البته قبلاً گفته شد که این پودر کردن قرص ها مربوط به یک ماه اول است و بعد از آن چنانچه نیاز به مصرف قرصی باشد شما میتوانید بصورت درسته میل کنید.

این دارو ها بصورت ۲ یا ۳ بار در روز تجویز می شود. البته ممکن است جراح چاقی شما توصیه به مصرف هر دو این دارو ها برای چند روز بعد از عمل جراحی کند. اما یادمان باشد که در این حالت نباید داروها را همزمان میل کنید و حد اقل یک ساعت بین مصرف داروی قبلی با بعدی فاصله دهید.

هر دارویی ممکن است عارضه داشته باشد مثلا اگر با مصرف داروی متوکلوپرامید دچار اضطراب شدید یا احساس سفتی یا تغییری در صورت  شدید دیگر مصرف نکنید و بلافاصله با جراح خود تماس بگیرید.

 

۴- دارو های مسکن  (Analgesics)

جراحی چاقی و متابولیک بصورت لاپاراسکوپی و کم تهاجمی انجام می شود. این جراحی ها کم درد یا بی درد است. اما بعد از هر برش بر روی بدن حتی اگر کم هم باشد ممکن است برای چند روزی درد خفیف وجود داشته باشد. به همین دلیل در رابطه با درد بعد از عمل اسلیو معده یک مقاله جدا نوشته ایم. اما جراح برای چند روز مسکن های مجاز مانند استامینوفن(Acetaminophen)  تجویز خواهد کرد. همانطور که در مقاله ممنوعات بعد از اسلیو معده هم بیان شد، در مصرف داروهای بعد از جراحی چاقی به ویژه مسکن ها باید احتیاط کنید.

دارو های دسته (NSAID) که در حقیقت هم ضد درد و هم ضد التهاب هستند نباید برای مدتی(ترجیحاً ۲ ماه) استفاده شوند.این دارو ها شمال: ژلوفن، ناپروکسن، ایندومتاسین، دیکلوفناک و کتورولاک است. یادمان باشد تفاوتی بین مصرف شیاف مثل شیاف دیکلوفناک و مصرف خوراکی نیست، هر دو به مدت ۲ ماه ممنوع است.

در حقیقت ایمن ترین و بهترین داروی مسکن بعد از جراحی چاقی همان قرص استامینوفن است که هر ۶ ساعت می تواند مصرف شود. البته بصورت حل شده در مقدار کمی آب یا تکه های کوچک.

البته مسکن هایی مانند گاباپنتین هم ممکن است بتوان مصرف کرد. البته این دارو بر روی درد های عضلانی و اسکلتی مانند در مفاصل موثر است و ممکن است برای شما تجویز شود.

۵- ملین ها (Laxatives)

مصرف ملین ها بعد از جراحی چاقی لازم نیست. اما ممکن است فردی قبل از عمل جراحی اسلیو معده یا حتی بای پس، یبوست مزمن داشته باشد. در این شرایط معمولاً جراح چاقی برای چند هفته ای از شربت های ملین که حاوی منیزیم است استفاده خواهد نمو. یکی ازاین شربت ها همان شربت منیزیم هیدروکساید (Laxigel)  است.

این دارو معمولاً در ۸ ساعت یک قاشق غذاخوری مصرف می شود. البته گاهی ممکن است برای یک یا دو روز جراح شما توصیه به مصرف ۲ قاشق غذاخوری هر ۸ ساعت کند. اما باید به خاطر داشته باشم که مصرف این دارو موقت است. نباید اینقدر ادامه دهید تا به اسهال بیفتید.والبته اگر چند روز است که یبوست دارید و احساس فشار زیاد نباید از ابتدا این دارو مصرف شود.

ممکن است جراح چاقی شما ابتدا توصیه کند که شیاف گلیسرین یا بیزاکودیل گذاشته و بعد از مدفوع کردن این شربت را استفاده کنید بنا بر این خودسرانه از هیچ دارویی استفده نکنید.

یادمان باشد مصرف آب بعد از عمل اسلیو معده یا هر جراحی چاقی دیگر اهمیت زیادی دارد. اگر از آب کافی یا مایعات فیبر دار کافی استفاده نکنید قرار نیست هیچ روشی روی شما به درستی جواب دهد.

۶- تزریق سرم بعد از جراحی چاقی:

اینکه تصور کنید بعد از عمل اسلیو و بای پس معده حتما لازم است سرم تزریق شود کاملاً استباه است. شما بعد از جراحی چاقی می بایست ۸ الی ۱۰ لیوان مایعات مصرف کنید اما ممکن است در یکی دو روز اول برای اینکه هنوز بدن با شرایط جدید سازگار نشده است، نتوانید این حجم را میل کنید. در این شرایط گاهی جراحان چاقی یک یا چند سرم ممکن است برای شما تجویز کنند و صلاح بدانند شما روزی یک یا دو سرم بزنید.

۷- آنتی بویتیک بعد از جرای چاقی:

شما بعد از اسلیو معده یا بای پس نیاز به هیچ آنتی بوتیکی ندارید. زیرا به اندازه کافی جراح شما در بیمارستان و زمان بستری به شما آنتی بیوتیک داده است. اما گاهی ممکن است که جراح صلاح ببیند برای چند روی به شما آنتی بیوتیک بدهد. مثلاً وقتی شما درن داشته باشید ممکن است جراح چاقی شما به مدت چند روز آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند. خبر خوب  اینجاست که شما عفونتی ندارید و این آنتی بیوتیک ها فقط برای جلوگیری از ایجاد عفونت است که به آن در علم پزشکی پروفیلاکسی می گویند.

پس اگر ترخیص شدید و آنتی بیوتیک نداشتید نگران نشوید. اگر هم آنتی بیوتیک برای شما تجویز شد، باز هم نگران نشوید این دارو فقط برای جلوگیری از ایجاد عفونت است.

۸- داروی ضد اسکار و جای بخیه (Atiscar)

بعد از هر برشی در بدن انسان ممکن است جای بخیه ها بماند. اما راه هایی وجود دارد که این احتمال کم شود یکی ازین راه های که در لیست داروهای بعد از اسلیو معده و بای پس معده دیده می شود پماد ها و کرم های آنتی اسکار است. این پماد ها معمولاً پایه یسیلیکونی دارند و از روز دهم بعد از عمل اسلیو یا بای پس معده توسط جراح چاقی تجویز می شود. این پماد ها باید بصورت مداوم بعد از جراحی حتی برای ماه ها استفاده شود تا احتمال ماندن جای برش ها را به حد اقل برساند. این پماد ها یک بار در روز باید استفاده شود.

چند نمونه از پماد های ضد جای بخیه(آنتی اسکار):

  • Cialfate
  • Rejuvasil
  • Stratamed

۹-داروی ضد سنگ کیسه صفرا(Ursodeoxycholic acid):

کپسول های ضد سنگ مکیسه صفرا در لیست دارو های بعد از جراحی چاقی دیده می شود که لاز روز ۱۰ بعد از جراحی باید استفاده شود. این دارو اورسوداکسی کولیک اسید نام دارد یا همان UDCA با دوز ۳۰۰ است شرکت های مختلفی ممکن است با نام های مختلف آن را تولید کرده باشند.

هر کاهش وزنی که زیاد و قابل توجّه باشد ممکن است برای چند ماهی صفرا را غلیظ کند، چه رژیم باشد چه جراحی های چاقی و متابولیک. برای همین از روز دهم بعد از عمل این کپسول ها باید صبح و شب استفاده شود. البته نه بصورت درسته!!! شما باید کپسول ها را باز کنید و در آب بریزید و تا ۲ ماه روش مصرف اینگونه است. کپسول های ضد ایجاد سنگ کیسه صفرا باید به مدت ۶ ماه بعد از عمل جراحی چاقی بصورت مداوم و روزی ۲ مرتبه مصرف شود.

البته گاهی ممکن است عارضه جوش و کهیر بعد از مصرف این کپسول ها ایجاد شود که در اینصورت دارو باید قطع شود.

آنچه به یاد داشته باشیم:

آنچه مهم است این است که مصرف هر دارویی بصورت خودسرانه اشتباه است. شما بعد از ترخیص نیاز به آنتی بیوتیک ندارید یا هر داروی دیگری که تصور میکنید. اگر لازم باشد جراح چاقی شما برای شما تجویز خواهد نمود.

چنانچه هر سوالی دارید در فرم پایین همین متن بنویسید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

۴/۵ - (۲۵ امتیاز)

6 در مورد “۹ داروی مهم بعد از جراحی چاقی اسلیو و بای پس معده”

  1. سلام من هم ۵۱ روز هست که عمل مینی بای پس معده انجام دادم خدمت آقای دکتر امامی یگانه ونهایت تشکر رو از ایشون دارم من هم خداروشکر هیچ مشکلی نداشتم نه درد ونه حتی تهوع همه کارهایی که دکتر وتیمشون فرمودند به جا وبه موقع بود ومن هم انجام دادم والحمدالله خیلی خوب داره پیش میره کاهش وزن ۱۵ کیلو رو داشتم وخیلی خوشحال و راضی هستم بازم از آقای دکتر بینهایت ممنونم 🙏🙏🙏

  2. سلام وقت بخیر.یکسال پیش خدمتتون جراحی مینی بای پس داشاتم. متن ک زحمت کشیدید گذاشتید بسیار عالی و درست و کارآمده. و داروهایی که بعد از عمل مینی بای پس تجویز کردید همه بسیار مفید و اثرگذاربود. بعد یکسال با ۵۰کیلوکاهش وزن از شما بی نهایت سپاسگزارم.

  3. با ساام و عرض ادب
    و‌ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتین
    من دو‌ماه هست که عمل اسلیو انجام داده ام و بسیار بسیار از عملم راضی هستم. تمامی موارد رو آقای دکتر امامی توضیح دادند و من طبق دستور اجرا کردم. اصلا تهوع نداشتم و نیازی به تزریق سرم هم نداشتم. یکی از جراح های با اخلاق و با مسؤلیت و پنجه طلایی ایران هستن و بالاترین امتیاز رو از نظر من دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید