دکتر فربد امامی یگانه » لاغری » قرص ولبان ۱۵۰ برای لاغری چه میزان موثر است؟ + بررسی عوارض
قرص ولبان 150 برای لاغری

قرص ولبان ۱۵۰ برای لاغری چه میزان موثر است؟ + بررسی عوارض

قرص ولبان ۱۵۰ برای لاغری چه کار بردی دارد؟ یکی از موضوعاتی که اخیراً بسیار مورد سوال قرار گرفته است تاثیر قرص ولبان ۱۵۰ برای لاغری است. در این مقاله از سایت دکتر فربد امامی یگانه قرا است بررسی کنیم که آیا مصرف این قرص برای لاغری تایید شده است و در صورت تایید شده بودن چگونه باید استفاده شود.

توصیه میکنیم در ادامه این متن همراه ما باشید. قرار است به تمام سوالاات شما درباره لاغر کنندگی ولبان ۱۵۰ پاسخ دهیم.

مصرف قرص برای لاغری

در طول تاریخ همواره افراد به دنبال راه هایی هسند که بدون هیچ گونه تلاش لاغری شوند. همین موضوع موجب شده است افراد زیادی از این آرزو استفاده کنند و سود های کلان به جیب بزنند. این درحالی است که فرد در خیال لاغری بدون تلاش این قرص ها را با هزینه های بسیار زیاد تهیه کرده و بعد از مدتی ناامید و افسرده به دنبال قرص دیگری برای لاغری می گردد. مشابه این موضوع را در قرص لاغری ناف دیدم. یا عده ای به دنبال بهترین قرص لاغری شکم و پهلو می گشتند.

اگر قرص ایمنی برای لاغری وجود داشته باشد که هم تایید شده باشد و هم بی ضرر. چرا که نه می توان برای لاغری در کنار رژیم و ورزش از آن کمک گرفت. اما سوال اصلی اینجاست که کدام قرص ایمن است. مطلبی دیگر اینکه دارو آمفتامین لاغری میکند درست است. ولی آیا برای لاغری فرد اجازه دارد از آمفتامین استفاده کند.

حال عده ای به دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا قرص ولبان ۱۵۰ هم برای لاغری تایید نشده است؟ در ادامه به این موضوع بصورت کامل اشاره خواهیم نمود.

قرص ولبان چیست؟

قرص ولبان در اصل با نام ژنریک بوپروپیون (Bupropion) شناخته می شود. این قرص برای درمان ضد افسردگی و البته برای ترک سیگار نیز کاربرد دارد. در حقیقت کاربرد اصلی این دارو در دنیا تاییده FDA را نیز دارد برای ترک سیگار در افراد سیگاری است. در حقیقت این دارو با جلوگیری از جذب دوپامین و نوراپی نفرین در مغز موجب افزایش این موارد در سلول های مغزی می شود. بالا رفتن این موارد موجب خواهد شد که فرد احساس افسردگی کمتری کند و یا حتی میلش به سیگار کمتر شود.

قرص ولبان در دوز های ۷۵ و ۱۵۰ میلی گرم تولید می شود. ولی مصرف قرص ولبان ۱۵۰ برای لاغری به هیچ عنوان تاییدیه نداشته و از سوی سازمان های بین المللی برای درمان چاقی توصیه نشده است. اما نکته ای جالب این است که قرص ولبان میتواند هم اثر افزایش وزن داشته باشد در افراد و هم کاهش وزن و لاغری. اما آنچه بیشتر دیده می شود همان کاهش وزن است.

قرص ولبان ۱۵۰ چگونه موجب لاغری می شود؟

باید دانست که هر دارویی می تواند عوارضی داشته باشد. قرص ولبان هم از این قائده مثتثنی نیست. بهتر است بدانیم که اثر لاغر کنندگی قرص ولبان به علت یک عارضه جانبی این دارو ممکن است در برخی افراد رخ دهد. همانطور که عوارض دارویی برای همه اتفاق نخواهد افتاد قطعاً خاصیت لاغر کنندگی این دارو نیز برای همه رخ نمی دهد. البته باید گفت این قرص در صورتیکه در بدن شما عارضه ایجاد کند می تواند موجب لاغری موقتی آن هم چند کیلویی بشود.

بنابر به هیچ عنوان مصرف خودسرانه این دارو به منظور لاغری تایید شده نیست. و البته در پروتوکل های پزشکی نیز نتوانسته جایی به عنوان یک دارو لاغری برای خود باز کند.

مکانیسم اثر بوپروپیون
ولبان(بوپروپیون) موجب افزایش دوپامین در مغز می شود که تاثر لاغر کنندگی دارد.

اینکه هر دارویی چه کاربردی دارد نیازمند تحقیقات زیادی است. قرص ولبان هم برای درمان افسردگی کاربرد دارد که با تجویز روانپزشک می تواند مصرف شود.

مکانیسم لاغری با قرص ولبان بصورت دقیق مشخص نیست.

داروی ولبان (بوپروپیون) موجب افزایش مغزی دوپامین می شود. از طرفی مشخص شده در افراد چاق سطح مغزی دوپامین پایینتر است. بنابر این احتمال دارد با افزایش مغزی دوپامین فرد لاغر خواهد شد. اما بصورت دقیق مکانیسم آن مشخص نیست. به نظر می رسد مکانیسم اصلی لاغری این دارو همان کاهش اشتها باشد.

میزان لاغری با قرص ولبان چقدر خواهد بود؟

اینکه قرص ولبان(بوپروپوین) موجب کاهش وزن می شود صحیح است. و همانطور که ذکر شد این قرص برای لاغری و کاهش وزن تاییده FDA ندارد. اما سوالی که بیش از پیش مطرح است این است که میزان کاهش وزن با مصرف ولبان ۱۵۰ چقدر است؟ باید گفت این میزان زیاد نیست افرادی که بوپروپیون برای ترک سیگار مصرف نموده بودن، در طی ۲ سال کاهش وزنی حدود ۳ کیلو گرم داشتند. بنابر این اینکه بوپروپیون موجب لاغری می شود صحیح است اما انتظار کاهش وزن بسیار زیادی نباید داشت. تحقیقات دیگر هم نشان داده که این میزان کاهش وزن نیز بیش از ۲ الی ۳ کیلوگرم نیست.

عوارض قرص ولبان برای لاغری
عوارض قرص ولبان ۱۵۰ برای لاغری

عوارض قرص ولبان برای لاغری:

هر قرصی می تواند عوارض خاص خود را داشته باشد. قرص بوپروپون ولبان هم میتواند در بدن فرد ایجاد عارضه کند. به همین دلیل است که به هیچ عنوان مصرف خودسرانه هیچ دارویی پیشنهاد نمی شود.

اما در ادامه لیستی از عوارضی که داروی ولبان می تواند برای شما ایجاد کند را آورده ایمم. توجه کنید که این عوارض می تواند بسیار خفیف یا حتی بسیار خطرناک باشد.

  • اختلال ریتم قلبی(آریتمی)
  • احساس سرگیجه و شلی سر
  • تعریق زیاد
  • احساس وز وز در گوش
  • لرزش
  • اضطراب
  • تاری دید

بنا بر این قرص بوپروپیون میتواند عوارضی برای شما داشته باشد که به آن ها اشاره شد. بنا بر این از مصرف خودسرانه این دارو برای کاهش وزن حتماً پرهیز کنید.

آنچه به خاطر داشته باشیم:

قرص های لاغری همواره دستمایه سود جویی افرادی بوده است که از سودای لاغری بی تلاش در افراد به منظور رسیدن به وزن ایده آل سوء استفاده کرده اند. چنانچه قرصی برای لاغری تایید شود باید تاییدیه های جهانی را برای این موضوع دریافت کند. اینکه فرضا بیان شود که یک قرص تاییده FDA را دارد کافی نیست. باید دید FDA این قرص را برای چه مصرفی تایید کرده است. بنابر این بدون مشورت با پزشک و بدون آنکه فرد اطمینان حاصل کند که قرص مورد نظر ایمن است نباید اقدام به مصرف خودسرانه هیچ دارویی کند.

به همین دلیل به یاد داشته باشیم قرص ولبان ۱۵۰ برای لاغری تاییدیه ندارد و نباید به این منظور و به صورت خودسرانه مصرف شود.

چنانچه هر سوالی دارید در فرم پایین این صفحه بنویسید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

 

برخی منابع:

  1. Food and Drug Administration (FDA). Wellbutrin XL Prescribing Information. May 2017. Available at: https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2017/021515s036lbl.pdf. [Accessed March 2, 2021].
  2. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/bupropion-oral-route/side-effects/drg-20062478
۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید