خانه » نوشته های دکتر فربد امامی یگانه » اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ + جدول مقایسه کامل
اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی

اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ + جدول مقایسه کامل

در انتخاب بین جراحی‌های لاغری، یکی از پرسش‌هایی که بیماران با آن روبرو می‌شوند این است که اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که هر کدام از این دو عمل جراحی با هدف‌های متفاوتی انجام می‌شوند و هر یک جایگاه ویژه خود را دارند. کیس‌های هر جراحی نیز متفاوت بوده و بر اساس محدوده BMI انتخاب می‌شوند.

ابتدا باید این پرسش را مطرح کرد که از نظر میزان کاهش وزن اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ اسلیو معده یکی از جراحی‌های لاغری است که با هدف کاهش وزن انجام می‌شود. در حالی که هدف از انجام پیکرتراشی یا جراحی لیپوماتیک، کاهش سایز و فرم دهی به بدن بیمار با تزریق مجدد چربی‌های خارج شده از بدن است.

این جراحی با هدف تخلیه سلول‌های چربی موضعی انجام شده و کاهش وزن چشمگیری را به همراه ندارد. در مقابل، نتایج کاهش وزن بعد از اسلیو معده شگفت‌انگیز خواهد بود.

پاسخ به این پرسش که اسلیو معده بهتره یا لیپوماتیک، بسته به میزان اضافه وزن و محل تجمع چربی‌ها متفاوت است. در مواردی که شاخص توده بدنی بیمار کمتر از ۳۱ باشد و تجمع چربی‌های موضعی، بدن بیمار را از فرم ایده‌آل خارج کرده باشد، انجام جراحی لیپوماتیک یا پیکرتراشی گزینه درمانی بهتری خواهد بود.

در مواردی با BMI> ۳۰ اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟

اگر شاخص توده بدنی بیمار بالاتر از ۳۰ باشد، بیمار به چاقی مفرط مبتلا بوده و اغلب از بیماری‌های همراه چون دیابت نوع دو و غیره رنج می­برد. در این موارد تنها راه درمان، کاهش وزن قابل توجه به دنبال انجام جراحی‌های چاقی از جمله اسلیو معده است. تشخیص اینکه کدام جراحی چاقی برای درمان بیمار مناسب است نیاز به بررسی دقیق پزشکی و ویزیت بیمار توسط فوق تخصص جراحی‌های چاقی دارد.

حال به سادگی می‌توان به این پرسش پاسخ داد که برای کاهش وزن قابل توجه و تثبیت آن، اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ لازم است بدانید که کاهش وزن بعد از پیکرتراشی موقت بوده و در صورت عدم پایبندی بیمار به مراقبت‌های بعد از عمل همچون انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی، امکان بازیابی مجدد چربی‌های خارج شده وجود دارد.

پیکرتراشی یا لیپوماتیک چیست

مقایسه تفاوت لیپوماتیک با اسلیو معده

برای پاسخ به این پرسش که اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی، باید معیارهای قابل قیاس را بررسی کنید. این دو روش از نظر هدف انجام جراحی، افراد کاندید، نحوه اثربخشی، میزان کاهش وزن، طول دوره نقاهت و غیره با یکدیگر تفاوت دارند.

از نظر تکنیک انجام جراحی، لیپوماتیک در مقایسه با اسلیو معده و روش­های کانتورینگ دیگر مانند لیپوساکشن، از فناوری پیشرفته‌تری برای امولسیون و حذف چربی‌ها استفاده می‌کند. همچنین اغلب زمان بهبودی کوتاه‌تری دارد و به بیماران امکان می‌دهد زودتر به فعالیت‌های عادی بازگردند. این جراحی برای کانتورینگ دقیق در نواحی کوچک‌تر مناسب است. در جدول زیر به صورت اجمالی به بیان فرق پیکرتراشی با اسلیو معده پرداخته‌ایم.

جدول مقالیه تفاوت اسلیو معده با لیپوماتیک

معیار مقایسهاسلیو معدهپیکر تراشی
هدفکاهش وزن، کنترل اشتها، درمان علت اصلی اضافه وزن و بیماری های زمینه ایکاهش سایز، کانتورینگ و فرم دهی به بدن،هدف درمان چاقی نیست و با هدف زیبایی و کاهش سایز انجام می‌شود
افراد کاندیددارای bmi> ۳۰ و مبتلا به بیماری‌های همراه چاقی و همه افراد با BMI بیشتر از ۳۰دارای bmi<31 و وزن نزدیک به وزن ایده‌آل (نباید اضافه وزن خیلی زیاد باشد)
ماندگاریدر صورت رعایت مراقبت‌های بعدی، کاهش وزن حداقل تا بیش از ۱۰ سال و همیشه ماندگار استدر صورت عدم رعایت مراقبت‌های بعدی، امکان بازیابی مجدد چربی‌های خارج شده به ویژه در نواحی دیگر که عمل نشده وجود دارد
اثربخشیبین ۱ الی ۱.۵ سال زمان می برد تا به نتیجه اصلی دست یابیدنتیجه بلافاصله بعد از عمل و پایان یافتن دوران نقاهت حاصل می‌شود
میزان کاهش وزن۷۰ تا ۹۰ درصد از اضافه وزن اولیه طی دو سالکاهش وزن قابل توجه نیست و بیشتر با هدف کاهش سایز انجام می شود
افتادگی پوستبه دلیل کند بودن روند کاهش وزن طی دو سال اغلب رخ نمی‌دهدرنادر است
طول دوره نقاهت۳ الی ۴ روز۱ الی ۲ هفته
احتمال آمبولیفقط احتمال آمبولی لخته وجود دارد(از عوارض اسلیو معده)هم احتمال آمبولی لخته و هم احتمال آمبولی چربی که چندین و چند برابر
جدول مقالیه تفاوت اسلیو معده با لیپوماتیک

زمان مناسب پیکر تراشی چه زمانی است؟

تعیین بهترین روش میان پیکرتراشی و اسلیو معده عمدتاً به نوع کیس و نتایج دلخواه بستگی دارد. این تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای میان اسلیو معده و لیپوماتیک، ویژگی‌ها، مزایا و ملاحظات متمایز هر یک را نشان می‌دهد. همچنین افراد را به سمت تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد گزینه‌های کانتورینگ و کاهش وزن هدایت می‌کند.

لیپوماتیک چیست؟

اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ قبل از پاسخ به این پرسش بهتر است بدانید که اصطلاح لیپوماتیک به معنای خارج کردن چربی و تزریق مجدد آن به نواحی دیگر بدن با هدف کانتورینگ یا فرم دهی به آن است. در این جراحی، از یک کانول ارتعاشی برای امولسیون و استخراج بدون درد و خونریزی سلول‌های چربی استفاده می‌شود.

برای کانتورینگ بدن اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ لیپوماتیک یک تکنیک جدید و پیشرفته است که به دلیل رویکرد غیرتهاجمی، دقت بالا و کاهش زمان ریکاوری خود، توسط افرادی که به دنبال گزینه‌های کانتورینگ بدن هستند به شدت مورد ستایش قرار گرفته است. این جراحی اغلب با تکنیک‌های دیگری چون لیفت بدن، ماموپلاستی، ابدومینوپلاستی و غیره برای دستیابی به نتایج بهتر و طبیعی‌تر ترکیب می‌شود.

لیپوماتیک با لیزر، روشی است که در آن از قدرت و فناوری مرتبط با پرتوهای لیزر پزشکی جهت مایع‌سازی چربی و خروج آن از بدن استفاده می‌شود. مناسب بودن یک کاندید برای انجام لیپوماتیک به عوامل مختلف زیر بستگی دارد:

  • سلامت عمومی بیمار،
  • ناحیه‌ای از بدن که می‌خواهند درمان کنند،
  • انتظارات بیمار،
  • خاصیت ارتجاعی پوست،
  • پایداری وزن.

در درمان چاقی، اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ لیپوماتیک می‌تواند مناطق کوچک‌تر و خاص‌تر را هدف قرار دهد. شرط اصلی این است که بیمار در وزن هدف یا نزدیک به آن باشد. پیکرتراشی، درمان چاقی نیست؛ زیرا تنها بر کاهش سایز و اصلاح خطوط بدن تمرکز دارد. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، جراحی‌های چاقی از جمله اسلیو و بای پس معده رویکردهای درمانی مناسب‌تری برای شما هستند.

عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

عمل جراحی اسلیو معده چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی، باید با کارکرد جراحی اسلیو معده نیز آشنا شوید. هدف از انجام این جراحی، کاهش وزن و درمان بیماری‌های همراه چاقی مانند دیابت، فشارخون، کبد چرب، تخمدان پلی‌کیستیک و سندرم متابولیک است. این جراحی با تغییر سایز معده و خارج کردن غدد ترشح‌کننده هورمون گرسنگی از بدن، سطح اشتها و میزان مصرف غذا را کنترل می‌کند.

برای کاهش وزن، اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ بر خلاف لیپوماتیک، این جراحی کل بدن را هدف قرار می‌دهد و در صورتی که بیمار به مراقبت‌های بعد از عمل پایبند باشد، کاهش وزن او بسیار قابل توجه خواهد بود. طی یک الی دو سال بعد از جراحی اسلیو معده، بیمار با کاهش ۷۰ درصدی از اضافه وزن اولیه خود روبرو خواهد شد.

مزایا و خطرات لیپوماتیک

مزایای عمل لیپوماتیک

اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ عمل جراحی لیپوماتیک یا پیکرتراشی دارای مزایای منحصر به فردی است و برای تقویت فرم بدن و حذف رسوبات چربی سرسخت آن طراحی شده است. دوران نقاهت بعد از انجام پیکرتراشی بین ۳ تا ۷ روز است. طی این جراحی، پوست شل نمی‌شود و سلولیت‌ها از بین می‌روند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که برای رفع چربی‌های موضعی اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ لیپوماتیک برای کمک به مناطقی از بدن استفاده می‌شود که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی‌دهند. از این روش برای رفع چربی در نواحی شکم، گونه، چانه، باسن، زانو، ران، بازو و کمر استفاده می‌شود. لیپوماتیک تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می‌شود.

مهم‌ترین فرق پیکرتراشی با اسلیو معده، حذف مؤثر رسوبات چربی موضعی بلافاصله بعد از عمل لیپوماتیک است. میزان تهاجم این جراحی در مقایسه با جراحی‌های لاغری از جمله اسلیو معده کمتر است. در نتیجه آسیب کمتری به بافت‌های بدن وارد می‌شود. از مزایای لیپوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حذف چربی‌های موضعی سرسخت،
  • دقت بالا در مشخص کردن خطوط بدن،
  • ریکاوری سریع و کوتاه بودن طول دوران نقاهت،
  • ایمنی بالا و خطر کمتر در مقایسه با روش‌های پر تهاجم تر.

خطرات و عوارض لیپوماتیک

در پاسخ به این پرسش که اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی باید عوارض و خطرات احتمالی هر جراحی را نیز در نظر گرفت. در حالی که لیپوماتیک به طور کلی بی‌خطر به نظر می‌رسد، اما همچنان درک خطرات احتمالی آن ضروری است. عوارض جراحی لیپوماتیک از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین بیان این عوارض به معنای بروز حتمی آن‌ها نیست.

مهم‌ترین خطرات و عوارض احتمال جراحی لیپوماتیک:

  • کبودی و تورم شایع‌ترین عارضه و پاسخ طبیعی بدن به این جراحی است که بعد از چند روز فروکش می‌کند،
  • بی‌حسی در اندام‌هایی که تحت درمان قرار گرفته‌اند، در برخی از مواقع رخ می‌دهد که کاملاً موقتی است،
  • جای زخم را می‌توان در محل برش‌ها برای ورود کانول ارتعاشی مشاهده کرد که اسکارهای کوچکی را بر جای می‌گذارند،
  • احتباس مایعات ممکن است در زیر پوست رخ دهد که موقت بوده و بعد از مدتی فروکش می‌کند،
  • عفونت عارضه نادری است، اما محل برش‌ها می‌توانند دچار عفونت شوند،
  • کانتورهای نامنظم، عدم تقارن و ایجاد امواج پوستی که در صورت جراحی توسط افراد غیر ماهر رخ می‌دهد،
  • تغییرات رنگ‌دانه (هیپو/هایپر)، آسیب به پوست و از دست دادن بیش از حد خون و مایعات نیز از دیگر خطرات بالقوه جراحی لیپوماتیک هستند.

تجربه ریکاوری بعد از اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟ مدیریت و کاهش خطرات می‌تواند تجربه ریکاوری و نتیجه جراحی را بهبود بخشد. بدین منظور لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • دستورالعمل‌های بعد از عمل را با دقت دنبال کنید، زیرا برای بهبودی حیاتی هستند،
  • از لباس‌های فشاری از جمله جوراب‌های واریس استفاده کنید، زیرا به کاهش تورم و بهبود کانتور کمک می‌کنند،
  • برای کنترل درد و جلوگیری از بروز عفونت می‌توانید تنها از داروهای تجویز شده استفاده کنید،
  • برای بهبودی و سلامت کلی بدن، هیدراته بمانید و یک رژیم غذایی سالم را حفظ کنید،
  • برای نظارت بر پیشرفت و رسیدگی به هرگونه عارضه، مراجعات منظم به جراح خود را جدی بگیرید.
مزایا و خطرات اسلیو معده

مزایای جراحی اسلیو معده

برای پاسخ به پرسش اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی باید با مزایای اسلیو معده نیز آشنا شوید. از مهم‌ترین مزیت‌های جراحی اسلیو معده می‌توان به کوچک شدن حجم معده و خارج شدن غدد ترشح‌کننده هورمون گرلین از بدن اشاره کرد که کنترل اشتها و کاهش وزن بالایی را به همراه دارند. شیب نمودار کاهش وزن بعد از اسلیو، ملایم بوده و به همین دلیل احتمال بروز عوارض جانبی از جمله افتادگی پوست، ایجاد سنگ کیسه صفرا و غیره نسبت به بای پس کمتر است.

اگر به یک جراح خوب برای عمل اسلیو معده مراجعه کرده باشید، از مزیت‌های این جراحی از جمله بهبود بیماری‌های همراه چاقی از جمله دیابت نوع دو، آپنه انسدادی، فشارخون و غیره نیز بهره‌مند خواهید شد. این جراحی از طریق لاپاراسکوپی انجام شده و بیمار بعد از تقریباً یک ماه به زندگی عادی باز می‌گردد. این جراحی تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی بیماران داشته و منجر به بهبود روابط اجتماعی و افزایش میزان اعتماد به نفس آن‌ها نیز می‌شود.

خطرات و عوارض جراحی اسلیو معده

پاسخ به این پرسش که اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی در گروی بررسی خطرات و عوارض جانبی اسلیو معده است. از مهم‌ترین خطرات و عوارض احتمالی بعد از این جراحی که بیماران باید قبل از انجام عمل با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خونریزی از محل منگنه‌های داخلی محتمل است،
  • احتمال بروز عفونت در محل برش‌ها وجود دارد،
  • احتمال لخته شدن خون در پاها یا بروز آمبولی ریه وجود دارد که قابل پیشگیری است،
  • حساسیت به داروی بیهوشی تنها در افرادی که به این ماده حساس هستند رخ می‌دهد،
  • ایجاد مشکلات تنفسی هرچند نادر است؛ اما ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد،
  • ایجاد مشکل در فرآیند هضم و جذب مواد غذایی که اغلب بعد از مدتی رفع می‌شود،
  • احساس سوزش سردل و رفلاکس که تنها در برخی از افراد رخ می‌دهد،
  • انسداد روده، فتق، هیپوگلیسمی، سوء تغذیه، درد، ریزش مو و خشکی پوست نیز از دیگر عوارض احتمالی بعد از اسلیو معده هستند.

در بخش بعد با بررسی جدول مقایسه به راحتی به این پرسش پاسخ خواهید داد که اسلیو معده بهتره یا لیپوماتیک؟

مقایسه لیپوماتیک و اسلیو معده

سخن آخر

پاسخ به این پرسش که اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی بسته به میزان اضافه وزن، وضعیت سلامت و انتظارات کاهش وزن بیمار متفاوت است. می‌توان گفت مهم‌ترین فرق پیکرتراشی با اسلیو معده، هدف از انجام آن‌ها است؛ بنابراین کیس‌های هر جراحی نیز متفاوت بوده و نمی‌توان پیکرتراشی یا اسلیو معده را برای همه بیماران تجویز کرد و میان آن‌ها برتری قائل شد. هر یک از این جراحی‌ها، جایگاه خود را دارند و با هدف متفاوتی در بیماران مشخصی انجام می‌شوند.

افرادی که به دنبال گزینه‌های کانتورینگ بدن بوده و وزن آن‌ها به وزن ایده‌آل نزدیک است، بهترین کاندید برای انجام جراحی لیپوماتیک هستند. در مقابل افرادی که شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰ دارند و از بیماری‌های همراه نیز رنج می‌برند گزینه انجام جراحی‌های چاقی از جمله اسلیو هستند. تیم پزشکی دکتر فربد امامی یگانه پس از بررسی دقیق پزشکی و معاینه بالینی در راستای انتخاب بهترین رویکرد درمانی برای بیماران تصمیم‌گیری می‌کند.

در یک مقاله دیگر اینکه بصورت کلی لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری بصورت کامل بحث و بررسی شده است.

هر سوالی دارید در فرم پایین صفحه بنویسید تا پاسخگویتان باشیم.

سوالات متداول

از نظر موفقیت در کاهش وزن، اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟

پیکرتراشی تنها به کاهش سایز کمک می‌کند، اما اسلیو معده کاهش وزن را به دنبال دارد.

از نظر طول دوران نقاهت، اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟

طول دوره نقاهت بعد از اسلیو معده در حد چند روز است، اما بعد از پیکرتراشی یک الی دو هفته طول می­کشد تا بیمار به طور کامل بهبود یابد.

برای رفع چربی‌های موضعی، اسلیو معده بهتر است یا پیکرتراشی؟

لیپوماتیک با هدف حذف چربی‌های موضعی رسوب یافته انجام می‌شود و انتخاب مناسب‌تری است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس