لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری

لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری

فهرست مطالب

بسیاری از بیمارانی که قصد کاهش وزن دارند این پرسش را مطرح می‌کنند که لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ؟ به طور کلی بیماران بعد از لیپوساکشن، وزن قابل توجهی را از دست نمی‌دهند. هدف از انجام این جراحی، فرم دهی به بدن و خارج کردن چربی‌های موضعی است. بیمارانی که اضافه وزن چشمگیری دارند باید تحت عمل‌های جراحی چاقی از جمله اسلیو معده قرار گیرند.

اینکه برای لاغری و رفع چربی‌های موضعی بدن هر بیمار، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، بستگی به میزان چاقی و محل تجمع چربی‌ها در بدن دارد. همان‌طور که می‌دانید، کاهش وزن موضعی با هیچ رژیم غذایی و ورزشی ممکن نیست. آب کردن چربی‌های موضعی اغلب دشوار است.

بسیاری از افرادی که به اضافه وزن مبتلا هستند، با این پرسش روبرو می‌شوند که لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ؟ اغلب بیماران، تفاوت‌های میان این دو روش را نمی‌دانند. هر یک از این دو روش بر اساس متد مشخصی انجام می‌شوند و هدف از انجام آن‌ها نیز متفاوت است.

تشخیص این موضوع که برای یک بیمار، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، بر عهده جراح است. لیپوساکشن در قسمت‌های مختلف بدن با هدف رفع چربی‌های موضعی ناخواسته و مقاوم استفاده می‌شود. اغلب افرادی که برای انجام لیپوساکشن کاندید می‌شوند، قادر به آب کردن چربی‌های موضعی بدن خود از طریق ورزش و رژیم غذایی نیستند. به کمک این روش می‌توان چربی‌های موضعی را خارج کرد و به بدن فرم داد.

در مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن باید گفت که بیماران پس از جراحی‌های لاغری، با کاهش وزن قابل توجهی روبرو می‌شوند. این در حالی است که کاهش وزن بعد از لیپوساکشن حداکثر یک الی دو کیلوگرم خواهد بود.

در نتیجه می‌توان گفت هدف اصلی از انجام جراحی‌های لاغری، ایجاد تغییر دائمی در وزن و ظاهر اندام است. در حالی که تغییرات ظاهری بعد از لیپوساکشن موقت هستند و اگر با رژیم و ورزش همراه نشوند، بازیابی چربی‌های خارج شده امکان پذیر است.

مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن

اگر می‌خواهید بدانید که برای شما لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، جدول زیر را مطالعه کنید. این جدول به سادگی به بیان تفاوت لیپوساکشن با جراحی لاغری ، پرداخته است.

معیارهای قابل قیاسجراحی‌های لاغریلیپوساکشن
هدفهدف، درمان است. کاهش وزن چشمگیر و درمان بیماری‌های همراه را به دنبال دارد.هدف، زیبایی است. فرم دهی به بدن و رفع چربی‌های موضعی را به همراه دارد.
نواحی تحت درماندستگاه گوارشچربی‌های موضعی در قسمت‌های مختلف بدن
نتیجه عملبیمار بعد از چند ماه به هدف اصلی دست می‌یابد.تغییرات بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده هستند.
میزان کاهش وزن۶۰ الی ۷۰ درصد از اضافه وزن اولیه۱ الی ۲ کیلوگرم
رژیم غذاییرژیم غذایی هفته به هفته توسط تیم تغذیه تدوین می‌شود و در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.محدودیتی ندارد. برای دستیابی به نتایج بهتر لازم است بیمار رژیم غذایی استانداردی را دنبال کند.
بیهوشیبیهوشی کامل دارد.تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

لیپوساکشن چیست؟

در این مطلب قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که در بیماران مبتلا به چاقی مفرط، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ؟ قبل از بررسی تفاوت این دو روش، بهتر است ابتدا به معرفی هر یک از آن‌ها بپردازیم. سلول‌های چربی میان بافت پوست و ماهیچه‌ها قرار می‌گیرند.

لیپوساکشن یکی از روش‌هایی است که از دهه ۸۰ میلادی برای خارج کردن بافت چربی از بدن استفاده می‌شود. این کار با احتیاط از طریق لوله­ای توخالی به نام کانولا صورت می­گیرد. لوله کانولا در توده چربی حرکت داده شده و سلول‌های چربی را ساکشن می­کند.

اینکه برای کاهش وزن، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، موضوعی است که باید به طور مفصل به آن پرداخته شود. بیماران بعد از انجام لیپوساکشن، وزن قابل توجهی را از دست نمی‌دهند. در این پروسه، چیزی حدود ۱ الی ۲ کیلوگرم بافت چربی از بدن خارج می‌شود. در نتیجه لیپوساکشن، راه حلی برای کاهش وزن نیست و تنها به فرم دهی بدن کمک می‌کند.

یکی دیگر از پرسش‌های رایج بیماران این است که برای تثبیت وزن در آینده، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ؟ به طور کلی، حذف سلول‌های چربی در روش لیپوساکشن، تأثیری در نوسانات وزن بیمار ندارد. در نتیجه اگر بیماران بعد از انجام لیپوساکشن، به پرخوری ادامه دهند، امکان بازیابی سلول‌های چربی خارج شده وجود خواهد داشت. ممکن است بعد از لیپوساکشن، سلول‌های چربی در قسمت‌های دیگر بدن تجمع یابند.

نحوه انجام عمل لیپوساکشن

نحوه انجام عمل لیپوساکشن

حال این پرسش مطرح می‌شود که از لحاظ روش انجام جراحی، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ؟ عمل لیپوساکشن معمولاً بین ۲ الی ۵ ساعت به طول می انجامد و اغلب تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. مراحل انجام لیپوساکشن به شرح زیر هستند:

  • رسم خطوط راهنما روی نواحی تحت درمان
  • تزریق بی‌حسی موضعی
  • برش پوست و ایجاد سوراخ‌های کوچک برای وارد کردن کانولا
  • حرکت دادن کانولا با هدف شکست بافت چربی
  • ساکشن کردن سلول‌های چربی و خروج آن‌ها از بدن
  • بستن گن فشاری مخصوص با هدف جلوگیری از بروز تورم

برای پاسخ به این پرسش که لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، باید جنبه‌های دیگر این دو روش را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

کدامیک از بخش‌های بدن ساکشن می‌شوند

از مهم‌ترین پرسش‌ها این است که برای کاهش وزن کل بدن، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است بدانید که لیپوساکشن را می‌توان در قسمت پهلو، ران، سینه، صورت، شکم، گردن و غبغب انجام داد. هرچند انجام لیپوساکشن در ناحیه شکم و ران رایج‌تر است. این جراحی برای افرادی که وزن نرمال دارند، اما دارای چربی موضعی هستند مناسب است.

عوارض لیپوساکشن

برای دستیابی به پاسخ صحیح این پرسش که لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، باید عوارض هر یک از این روش‌ها را نیز بدانید. لیپوساکشن، با بی‌حسی موضعی انجام شده و روشی کم تهاجم است. نتایج جراحی به سرعت قابل مشاهده بوده و چربی استخراج شده در قسمت‌های دیگر بدن قابل استفاده است.

از مهم‌ترین عوارض عمل لیپوساکشن می‌توان به درد، کبودی، التهاب، تورم و بی‌حسی در نواحی تحت درمان اشاره کرد. دوره نقاهت لیپوساکشن چند هفته بوده و بهبودی به تدریج حاصل می‌شود. عوارض جانبی این جراحی اغلب بعد از ۶ ماه به طور کامل برطرف می‌شود. عفونت، آمبولی چربی و عدم تعادل مایعات در بدن نیز از عوارض بسیار نادر لیپوساکشن هستند.

عمل جراحی لاغری چیست؟

عمل جراحی لاغری چیست؟

قبل از بررسی کامل این موضوع که لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، بهتر است به معرفی جراحی‌های لاغری نیز بپردازیم. در جراحی‌های لاغری از جمله عمل بای پس معده و اسلیو، تغییراتی روی دستگاه گوارش بیمار انجام می‌شود. هدف از انجام این تغییرات، تغییر در متابولیسم بدن، تغییر در مسیر گوارش غذا در بدن و در نهایت کاهش وزن است.

کاهش وزن بعد از جراحی‌های لاغری بسیار قابل توجه بوده و اغلب بیماران حداقل ۴۰ درصد از اضافه وزن خود را طی سال اول از دست می‌دهند. جراحی‌های لاغری در همه افراد قابل انجام نیستند. تنها بیمارانی که از چاقی مفرط رنج می‌برند و بیماری‌های همراه، جان آن‌ها را تهدید می‌کنند، کاندید انجام این جراحی‌ها هستند. بیماری‌های مرتبط با چاقی نیز بعد از انجام این جراحی‌ها بهبود می‌یابند.

انواع جراحی لاغری کدامند؟

قبل از بررسی اینکه لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، بهتر است بدانید که رایج‌ترین جراحی‌های لاغری عبارتند از:

  • بای پس کلاسیک
  • مینی بای پس
  • ساسی بای پس
  • ساسج بای پس
  • اسلیو معده

سایر روش‌ها چون بالن معده و گاستریک باندینگ (حلقه معده) منسوخ شده‌اند و استفاده از آن­ها برای کاهش وزن توصیه نمی­شود.

مزیت های جراحی لاغری

مزایای جراحی لاغری

از نظر مزایا و معایب، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ؟ از مهم‌ترین مزایای جراحی‌های لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش وزن چشمگیر و طولانی مدت
  • بهبود سلامتی و درمان برخی از بیماری‌های همراه چاقی
  • کاهش استرس و دستیابی به ثبات روحی
  • بهبود کیفیت زندگی
  • افزایش طول عمر
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری­هایی چون سرطان، بیماری‌های قلبی و غیره
  • رفع مشکلات خواب از جمله آپنه تنفسی

جراحی‌های لاغری هرچند با مزایایی همراه هستند، اما معایبی چون خطر عفونت، انسداد روده، فتق، اختلالات گوارشی، آمبولی، سوء تغذیه، بازگشت وزن و غیره را نیز دارند.

جراحی لاغری یا لیپوساکشن

کدام مناسب من است لیپوساکشن یا جراحی لاغری؟

اگر با این پرسش روبرو شده‌اید که برای شما لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری ، باید به فلوشیپ فوق تخصصی جراحی‌های چاقی مراجعه نمایید. جراح با بررسی میزان اضافه وزن و اندازه‌گیری BMI می‌تواند درباره انتخاب بهترین روش درمانی برای شما تصمیم‌گیری کند.

در مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن ، می‌توان دریافت که انتخاب بهترین روش درمانی بر اساس میزان اضافه وزن و نحوه تجمع چربی‌ها در بدن صورت می‌گیرد. اگر بیمار به چاقی مفرط مبتلا بوده و به دنبال کاهش وزن دائمی است، باید تحت عمل جراحی لاغری قرار گیرد. این در حالی است که اگر بیمار وزن نرمالی دارد، اما از تجمع موضعی چربی‌ها در برخی از اندام خود رنج می‌برد، باید لیپوساکشن انجام دهد.

سخن آخر

تا به اینجا به طور کامل به بیان تفاوت لیپوساکشن با جراحی لاغری پرداخته شد. لازم است بدانید که در برخی از مواقع، با وجود انجام جراحی‌های لاغری، برخی از بیماران از فرم اندام خود رضایت ندارند. در این موارد نیز می‌توان برای از بین بردن چربی‌های موضعی در ناحیه شکم، ران و باسن از لیپوساکشن استفاده کرد.

تیم پزشکی دکتر فربد امامی یگانه با بررسی وضعیت اضافه وزن و تجمع چربی در بدن بیمار درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند که لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری. جراحی چاقی با هدف درمان چاقی مفرط و بیماری‌های همراه آن توسط دکتر فربد امامی یگانه انجام می‌شود.

 

سوالات متداول

برای کاهش وزن، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری؟

اگر اضافه وزن زیادی دارید، جراحی لاغری بهترین گزینه درمانی برای شما است. لیپوساکشن کاهش وزن چشمگیری را به دنبال ندارد.

برای از بین بردن چربی‌های موضعی، لیپوساکشن بهتر است یا جراحی لاغری؟

اگر وزن نرمالی دارید، لیپوساکشن بهترین روش است. در غیر این صورت پس از انجام جراحی لاغری می‌توان از این روش کمک گرفت.


چنانچه هر سوالی دارید در فرم پایین این صفحه بنویسید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

۴.۶/۵ - (۱۰ امتیاز)
Picture of دکتر فربد امامی یگانه

دکتر فربد امامی یگانه

فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی - انجام انواع عمل های لاپاراسکوپی پیشرفته شامل اسلیو معده و انواع بایپس معده.
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

2 پاسخ

  1. سلام اقای دکتر خسته نباشین شما عمل لیپوساکشن هم انجام میدین؟ و اینکه شرایطش چیه؟ جراحی چاقی از چه روشی بهتره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط