نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده

نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده چگونه باید باشد؟

فهرست مطالب

نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده گاهی موجب اضطراب برخی از افرادی است که این عمل جراحی چاقی برای آن ها انجام شده است.

شاید به غلط شنیده باشید که ماه اول بعد از جراحی چاقی ممکن است سخت باشد. اما اصلا اینطور نیست. اضطراب زیادی در این زمینه نداشته باشید زیرا چندان مهم نیست که چگونه بخوابید. ما در ادامه این متن نکات جالبی برا شما خواهیم گفت.

مطالب این سایت توسط DMCA پایش و از کپی رایت محافظت می شود.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده چگونه باید باشد؟

پیش از این در باره نحوه خوابیدن بعد از اسلیو معده صحبت کرده بودیم.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده یکی از جنبه های مهم روند بهبودی هر بیمار است که اغلب نادیده گرفته می شود. جراحی چاقی امکان کاهش وزن قابل توجه، بهبود بیماری ها و افزایش کیفیت زندگی بیمار را فراهم می کند. با این حال، جراحی ها می توانند باعث نگرانی بیماران در مورد روند بهبودی آن ها شوند.

اکثر بیماران ۱ الی دو روز پس از جراحی در بیمارستان بستری خواهند شد. همچنین برای حدود ۳ الی ۵ هفته نمی توانند در فعالیت های عادی شرکت کنند.

بیماران همچنین باید با کمبودهای تغذیه ای، تغییرات رژیم غذایی و محدودیت های فیزیکی پس از جراحی دست و پنجه نرم کنند. به طور مثال ساده ترین مورد چون خوابیدن نیز ممکن است برای این بیماران تبدیل به یک دغدغه شود.

در هر صورت با گذشت زمان و افزایش بهبودی می توان به این مشکلات و تغییرات غلبه کرد. در این مقاله از سایت علمی دکتر فربد امامی یگانه به پرسش های مهم در مورد « نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس » پاسخ خواهیم داد.  

طرز خوابیدن بعد از عمل بای پس معده
طرز خوابیدن بعد از عمل بای پس معده

اهمیت انتخاب بهترین نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده

قبل از هر چیز باید اهمیت طرز خوابیدن بعد از عمل بای پس معده را درک کنید. از آنجایی که بدن شما بعد از انجام جراحی بای پس معده در حال بازسازی و پذیرش تغییرات جدید است، باید استراحت و خواب را جدی بگیرید. خواب با کیفیت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و روند ترمیم زخم ها را بهبود بخشد.

اما چگونه می توان کیفیت خواب را بعد از جراحی بای پس معده افزایش داد؟ بر اساس تحقیقات علمی انجام شده اغلب مصرف داروهای خواب آور بعد از جراحی های مختلف از جمله بای پس معده افزایش می یابد. این در حالی است که بدون مصرف خواب آور و تنها با تغییر سبک زندگی می توان کیفیت خواب را افزایش داد.

برای جلوگیری از اعتیاد به داروهای خواب آور باید توصیه های پزشکی را به کار گرفت.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده در پوزیشن های مناسب

علاوه بر کیفیت خواب، نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

قرار گرفتن در پوزیشن های نامناسب به هنگام خواب می تواند به بدن شما و جای زخم ها آسیب وارد کند و دردتان را افزایش دهد. قرار نیست دوران بازیابی بعد از جراحی کاهش وزن برای شما با رنج همراه باشد.

اگر در طول شب خواب کافی داشته باشید، روند بهبودی شما بهتر پیش خواهد رفت و در روز احساس بهتری خواهید داشت. نکاتی وجود دارد که با کاهش درد، فراهم کردن زمان بیشتر برای استراحت، کاهش احتمال آسیب و موارد دیگر، خوابیدن را بعد از جراحی بای پس معده برای شما آسان تر می کنند.

در ادامه به مهم ترین نکات برای داشتن خوابی راحت بعد از جراحی بای پس معده اشاره ای خواهیم داشت.

بهترین نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده

بهترین نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس به پشت یا پهلو است. تفاوتی ندارد که به پهلو یا دمر می خوابید، فقط تا ۲ ماه از حالت افقی به حالت نشسته باید خیلی آرام بلند شوید. این پوزیشن ها از فشار روی معده و ریه های شما می کاهند. بنابراین از خوابیدن به روی شکم پرهیز کنید.

خوابیدن به روی شکم می تواند به معده و ریه های شما فشار وارد کند و ناراحتی و درد را به همراه داشته باشد. اگر به پهلو می خوابید، بهتر است از یک بالش بین زانو های خود استفاده کنید تا ستون فقرات خود را در یک راستا نگه دارید. همچنین در ساعات ابتدایی بعد از جراحی نیز از چرخش و جابجا شدن ناگهانی خودداری کنید.

محیط مناسبی را برای خوابیدن انتخاب کنید

انتخاب نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده به محیط خواب شما نیز بستگی دارد. اگر خوابیدن روی صندلی های استاندارد به راحتی بیشتر شما کمک می کند می توانید این کار را انجام دهید.

یک اتاق تاریک با دمای مناسب و بدون سر و صدا را انتخاب کنید. می توانید از موزیک های آرامش بخش ضبط شده نیز استفاده کنید. مدیتیشن، انجام تمرینات تنفسی، حمام کردن، مطالعه و غیره نیز می توانند بر آرامش و راحتی شما قبل از خواب بیفزایند.

یک بالش حمایتی به نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس معده کمک می کند

بعد از آنکه طرز خوابیدن بعد از عمل بای پس معده را انتخاب کردید، از یک بالش حمایتی برای راحتی بیشتر خود استفاده کنید. یک بالش خوب سر و گردن شما را در راستای ستون فقرات نگه می دارد که به کاهش سردرد های تنشی و گردن درد شما کمک می کند.

همچنین ستون فقرات، باسن، پاها و بازوها را در وضعیت درستی قرار می دهد و از ایجاد درد و خواب رفتن بدن جلوگیری می کند. از آنجایی که جراحی به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود، ممکن است در حفره شکم خود گاز داشته باشید. این گاز می تواند منجر به ایجاد فشار و درد در بدن شما شود.

بنابراین بهتر است به پهلو بخوابید و از یک بالش گوه ای استفاده کنید.

طرز خوابیدن بعد از جراحی چاقی

بعد از جراحی بای پس، نوشیدن مایعات قبل از خواب را فراموش کنید

تنها نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس بر کیفیت خواب شما تاثیر نمی گذارد. بهتر است نکاتی چون عدم نوشیدن مایعات قبل از خواب را نیز رعایت کنید تا خواب بهتری داشته باشید.

پر کردن معده با مایعات درست قبل از خواب، منجر به منبسط شدن آن شده و ناراحتی، فشار و درد را در قسمت شکم و ریه ها به همراه دارد. یکی از کلیدهای بهبودی سریع این است که با نوشیدن آب فراوان بدن خود را هیدراته نگه دارید.

همچنین مصرف مقادیر کافی آب به دفع داروهایی که در حین جراحی استفاده می‌کنید، مانند داروهای بیهوشی، کمک می‌کند. آب همچنین برای کاهش خطر ابتلا به عفونت ادراری و کمک به مدیریت سطح درد نیز حیاتی است.

اما بهتر است نوشیدن آب را به ساعات پایانی شب و قبل از خواب موکول نکنید. آب مورد نیاز بدن خود را در طول روز تامین نمایید تا در هنگام خواب دچار ناراحتی نشوید.

آنچه نیاز دارید را کنار تخت خود بگذارید

حال که نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس را انتخاب کرده اید، لازم است راحتی بیشتری را فراهم کنید.

برای آنکه در طول شب نیاز به جابجایی نداشته باشید، آنچه لازم دارید اعم از کنترل، آب و نوشیدنی های دیگر، کلید چراغ خواب و غیره را در کنار خود قرار دهید.

لباس راحت بپوشید

نوع لباس شما بر نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس و میزان راحتی تان تاثیر می گذارد.

بهتر است لباس های سبک، گشاد و راحت را انتخاب کنید. لباس های تنگ می توانند به محل بخیه ها فشار وارد کنند. همچنین لباس های گشاد باعث سهولت در حرکت شما شده و بیشترین راحتی را برایتان به همراه دارند.

چند روز اول یک همراه یا مراقب داشته باشید

لازم است برای راحتی بیشتر خود جهت انجام کارهای روزمره تان از کسی کمک بگیرید.

داشتن یک پشتیبانی هرچند کوچک از سمت دوستان و خانواده این اطمینان را می دهد که از شما مراقبت می شود. این موضوع به آرامش خاطرتان کمک کرده، استرس را از شما دور می کند و بر کیفیت خوابتان در طول شب می افزاید.

فراهم کردن چند سرگرمی

انتظار برای بهبودی و باقی ماندن در تخت می تواند شما را سردرگم و کلافه کند.

کلافگی و استرس از کیفیت خوابتان می کاهد. بنابراین بهتر است سرگرمی هایی را انتخاب کنید که به آرامش شما قبل از خواب کمک می کنند. به طور مثال یک کتاب، رمان، فیلم یا بازی می تواند وضعیت را بهتر کند. بهتر است وسایل الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و غیره را حداقل یک ساعت قبل از خواب کنار بگذارید. ریتم طبیعی خواب بدن شما به وسیله نوری که از این نمایشگرها ساطع می شود مختل خواهد شد.

برنامه خواب خود را در طول شبانه روز تنظیم کنید

نه تنها نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس بلکه زمان خوابیدن نیز بر کیفیت خواب شما در طول شب تاثیر می گذارد. بنابراین بهتر است از چرت زدن در طول روز خودداری کنید.

خواب زیاد در طول روز الگوی خواب شبانه شما را به هم می ریزد. اگر در طول روز احساس خستگی می کنید، چشمان خود را ببندید و زنگ هشدار ساعت خود را بیش از ۳۰ دقیقه تنظیم نکنید.

سخن پایانی

بهترین نحوه خوابیدن بعد از عمل بای پس به پشت یا پهلو است و تغییر پوزیشن باید به آرامی و بدون هیچ گونه حرکت ناگهانی صورت گیرد. در صورتی که با مشکلات خواب در طول شب دست و پنجه نرم می کنید، به صورت خودسرانه مصرف داروهای خواب آور را آغاز نکنید. بهتر است درباره کیفیت خواب خود با پزشکتان مشورت کنید. مصرف خودسرانه داروهای خواب آور بعد از جراحی بای پس معده می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

هر سوالی دارید در فرم پایین این صفحه بنویسید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

https://www.ucsfhealth.org/education/recovering-from-bariatric-surgery

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

6 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر ببخشید من یک ماه هست عمل بای پس معده شدم هنوز نمیتونم به پهلو بخوابم هنوز خیلی درد دارم آیا طبیعی هست؟؟؟

  2. سلام من الان ۱۲ روز عمل اسلیو کردم دور نافم هی خوب میشه دوباره عفونت می‌کنه دلیلش چیه

  3. سلام من بی ام آ۴۶ هست عمل بای پس بهم دکتر گفته‌ باید انجام بدم برای دریافت هزینه از تامین اجتماعی قبل عمل باید اقدام کنم یا بعد عمل ؟کدوم قسمت بیمه باید برم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط