لاغری بعد از عمل کیسه صفرا

آیا لاغری بعد از عمل کیسه صفرا حقیقت دارد؟

فهرست مطالب

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که لاغری بعد از برداشتن کیسه صفرا برای همه اتفاق می‌افتد. اما اصلا اینگونه نیست و لاغری تنها زمانی اتفاق می‌افتد که شما در شرایط خاص قرار بگیرید. در واقع عمدا لاغری بعد از عمل کیسه صفرا در حالت عادی اتاق نمی‌افتد، اما اینکه چرا برخی‌ها کاهش وزن چشمگیری را بعد از این عمل تجربه می‌کنند موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله به طور کامل درباره آن حرف بزنیم.

اینکه عده ای نگران عوارض برداشتن کیسه صفرا باشند کاملا طبیعی و قابل درک است ولی در صورت انجام جراحی توسط افراد صلاحیت دار مانند فلوشیپ های فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته احتمال این عوارض بسیار بعید است.

 آیا لاغری بعد از عمل کیسه صفرا اتفاق می‌افتد؟

به زبان خیلی ساده پاسخ پرسش فوق خیر است. در واقع برداشتن لاپاراسکوپی کیسه صفرا هیچ ارتباطی با لاغری ندارد. اما چرا تعداد زیادی از افراد لاغری بعد از عمل کیسه صفرا را تجربه می‌کنند؟ پاسخ به این سوال را می‌توان اینگونه داد که افراد کاندید عمل برداشتن کیسه صفرا در اثر مضرات جراحی به لاغری شدید دچار می‌شوند. در واقع این مشکلاتی است که عمل جراحی بر سر بیمار می‌آورد و لاغری بعد از برداشتن کیسه صفرا به تنهایی بر اثر نبود کیسه صفرا در بدن رخ نمی‌دهد.

 حال در ادامه مشکلاتی که پس از عمل برای فرد عمل کننده کاهش وزن شدید را رقم می‌زند در ادامه بررسی می‌‌کنیم.

 چه عواملی لاغری بعد از عمل کیسه صفرا را رقم می‌زند؟

لاغری بعد از برداشتن کیسه صفرا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد.

حذف غذاهای چرب تا مدت‌های طولانی از زندگی

بعد از عمل کیسه صفرا،گاهی ممکن است فرد عمل شده برای مدتی با هضم مواد غذایی چرب مشکل دارد. در این زمان پزشک امکان دارد از شما بخواهد تا از خوردن خوراکی‌های سرخ شده و چرب برای مثال تا ۲ ماه اجتناب کنید تا بدن به شرایط جدید پس از عمل عادت کند.

اسهال

احتمالا اسهال‌های آزاردهنده گاهی بصورت نادر یکی از عوارض جانبی عمل برداشتن سنگ کیسه صفرا Gallstone خواهد بود. البته این مشکل بعد از گذشت چند هفته از جراحی کم‌کم بهبود می‌یابد. در واقع در این مدت ممکن است کمتر کالری مصرف کنید که موجب کاهش وزن موقت  شما ‌شود.

رژیم غذایی

در طول دوره نقاهت، توصیه اکید شده که از مصرف خوراکی‌های گازدار یا پرادویه خودداری کنید، چرا که این مواد حتی در فرد سالم هم می‌توانند مشکلاتی در دستگاه گوارش او ایجاد کنند.

دوره نقاهت

اگر جراحی به صورت لاپاراسکوپی که در مقالات پیش درباره آن صحبت کردیم انجام نشده باشد و عمل، سنتی طی شود، دوره نقاهت بیشتر خواهد بود. دوران ریکاوری و بعد نقاهت طولانی بر میزان اشتها تأثیرگذار هستند و میل به غذا خوردن را در فرد عمل کننده کاهش می‌دهند.

پیشگیری از لاغری بعد از عمل جراحی کیسه صفرا

چگونه از لاغری بعد از برداشتن کیسه صفرا پیشگیری کنیم؟

اقدامات زیر برای جلوگیری از کاهش وزن شدید پس از عمل کیسه صفرا ضروری است:

ورزش مناسب

اگر با لاغری بعد از عمل کیسه صفرا روبه‌رو شدید، با مشورت پزشکتان یکسری از ورزش‌های ملایم را کم‌کم بعد از عمل آغاز کنید. معمولا پزشکان برای شروع، ورزش‌های ملایم مانند یوگا، پیاده‌روی و گاهی شنا را توصیه می‌کنند.

تغذیه متعادل

یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید تا از عوارض لاغری شدیدی که به سراغ شما بعد از عمل می‌آید، دور بمانید. در این زمینه می‌توانید نزد یک پزشک ماهر بروید تا شما را راهنمایی کند. به یاد داشته باشید که اطلاعات موجود در صفحات وب برای تعیین رژیم غذایی مفید است، اما کافی نیست.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات و مواد فیبردار

در برنامه غذایی‌تان سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات کم چرب را جای دهید. این مواد غذایی حاوی فیبرهای محلول و نامحلول (در آب و نه در چربی) هستند که برای گوارش توصیه شده‌اند.

اجتناب از  مصرف مواد شیرین‌کننده

از مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین‌ اجتناب کنید. این مواد اختلال در دستگاه گوارش ایجاد می‌کنند و تأثیرات منفی بر روی وزن شما خواهند داشت. (مواد شیرین همیشه موجب زیاد شدن وزن افراد نمی‌شوند و گاهی در موقعیت‌های ای‌نچنینی حتی کمبود وزن را نیز رقم می‌زنند.)

سخن آخر

در پایان باید به شما بگوییم که لاغری بعد از عمل کیسه صفرا اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه عوارض عمل در نهایت کاهش وزن بیمارگونه را رقم بزند. این نکته را به یاد داشته باشید که قبل از هرگونه اقدام در زمینه پیشگیری از عوارض عمل حتما باید از یک پزشک خبره در این زمینه مشورت بگیرید تا مشکلات پس از جراحی برای شما کم ‌رنگ‌تر شود.

عزیزانی در تهران زندگی میکنند و به دنبال یافتن بهترین جراح لاپاراسکوپی کیسه صفرا هستند یک نوشته آماده شده است که می تواندی بخوانید.

آیا شما تجربه‌ای در لاغری بعد از برداشتن کیسه صفرا دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، آن را برای ما شرح دهید.

۴.۴/۵ - (۱۱ امتیاز)
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

10 پاسخ

  1. سلام من ۶ ماهه که عمل صفرا انجام دادم و یکسال قبلم بایپس کلاسیک متاسفانه بعد عمل صفرا اسهال هستم و خوب نمیشم..و وزنمو بشدت پایین نگه داشته

    1. سلام
      منم دوهفته هستش صفرام را عمل کردم ۹ کیلو وزن کم کردم ۱۱ بهمن ۴۰۲ عمل کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *