رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده

رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده| راهنمای کامل هفته به هفته

فهرست مطالب

رژیم بعد از بوتاکس معده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مستقیما بر نتیجه بوتاکس تاثیر می گذارد. بوتاکس معده به روش آندوسکوپی از طریق دهان انجام می شود و طی آن دوز مشخصی از سم بوتولینوم به حدود ۴۰ نقطه مختلف در آنتروم، جسم و فوندوس معده با هدف ایجاد سیری طولانی مدت و کاهش اشتها برای ۴ تا ۶ ماه تزریق می شود. هرچند بوتاکس معده یک روش جراحی نیست، اما به منظور بهبود دیواره معده بعد از تزریق های متعدد، بهتر است رژیم غذایی استانداردی رعایت گردد.

رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده مانند هر رژیم غذایی سالم دیگری قوانین خاص خود را دارد. در این رژیم غذایی، مصرف غذاهایی با پروتئین بالا، فیبر بالا و کربوهیدرات کم توصیه می شود. همچنین این رژیم مصرف قند های تصفیه شده مانند قند های ساده، شیرینی ها و شکلات را ممنوع می کند. هرچند رعایت این رژیم غذایی سخت به نظر می رسد، اما پس از اثر کردن بوتاکس، با کاهش اشتها و احساس سیری طولانی مدت، این امر شدنی است. هرچند اثر بوتاکس معده بیش از ۶ ماه باقی نمی ماند، اما می تواند آغازی برای شروع یک سبک زندگی سالم باشد. بدون رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن بعد از بوتاکس معده بسیار ناچیز و قابل بازگشت خواهد بود.

اهمیت رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده

رژیم بعد از بوتاکس معده به منظور حفظ نتایج درمانی و جلوگیری از بروز عوارض احتمالی، بسیار حیاتی است. از آنجایی که دیواره معده بعد از تزریق بوتاکس نیاز به بهبودی دارد، مصرف مواد غذایی مناسب می تواند به سلامت معده، بهبود روند هضم، کاهش عوارض، حفظ سلامت عمومی بیمار و حفظ نتایج بهتر کمک کند. مواد غذایی در این رژیم غذایی متناسب با نیازهای معده شما انتخاب می شوند. انتخاب مواد غذایی با توجه به توصیه های پزشکی صورت گرفته و شامل مصرف مواد غذایی کم چرب و کم قند و دارای فیبر کافی است.

به منظور حفظ نتایج مطلوب و بهبود وضعیت بیمار بعد از تزریق بوتاکس معده نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

  • دمای مایعات مصرفی نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد،
  • از مصرف ترشیجات، غذای تند، فلفل قرمز و غذاهای محرک معده خودداری شود،
  • از مصرف مواد سرخ کردنی، فست فود و غذاهای پر ادویه پرهیز شود،
  • از مصرف نوشابه، سس مایونز، سرکه قند، شکر و شیرینی قنادی خودداری گردد،
  • مصرف الکل و قهوه متوقف شود،
  • مایعات را سبک و جرعه جرعه بنوشید،
  • پس از بهبودی، مصرف غذاهای جامد را آغاز کنید،
  • در صورت احساس تهوع از مصرف بیشتر مواد غذایی خودداری کنید،
  • به منظور جلوگیری از یبوست از خاکشیر، تخم شربتی، دانه چیا و غیره زیر نظر پزشک استفاده کنید.

بعد از بوتاکس معده چه غذاهایی را نخوریم

در رژیم بعد از بوتاکس معده بایدها و نباید ها را به دقت مورد توجه قرار دهید. کربوهیدرات های ساده از نباید های رژیم غذایی بعد از تزریق بوتاکس معده هستند. بنابراین از مصرف شکر سفید، شکر قهوه ای، باقلوا، شکلات، بستنی و نوشابه های گازدار پرهیز کنید. به طور طبیعی بدن انسان حتی به یک گرم قند یا کربوهیدرات ساده هم نیاز ندارد. کربوهیدرات های ساده مستقیما منجر به چاقی، ابتلا به دیابت نوع دو، کلسترول بالا، فشار خون و ایجاد سندرم متابولیک می شوند.

از دیگر نباید های رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده ، عدم مصرف میوه ها در شب است. میوه ها منبع مفیدی از ویتامین ها هستند، اما به دلیل وجود قند ساده فروکتوز بهتر است در طول روز مصرف شوند تا بدن فرصت سوزاندن آن ها را داشته باشد. بدن ما فروکتوز را به شکل تری گلیسیرید ذخیره می کند که به سختی می توان آن را سوزاند. مصرف کربوهیدرات های ترکیبی مانند نان سبوس دار هم باید بسیار محدود و کنترل شود. مصرف ۱ برش نان سبوس دار در روز به شرط محدود بودن به وعده صبحانه بلامانع است. مصرف برنج نیز توصیه نمی شود. تنها در صورت ابتلا به دیابت و حملات هیپوگلیسمی مصرف تنقلات مجاز است. بهتر است رژیم غذایی شامل سه وعده غذایی در زمان های مشخصی از روز باشد. برای افزودن میان وعده بهتر است از مخلوط سبزیجات و ماست و سالاد استفاده شود.

تغذیه مناسب بعد از بوتاکس معده

مقالات علمی زیادی در زمینه رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده نوشته نشده است. به طور کلی بوتاکس معده را می توان یک روش تحقیقاتی دانست که هنوز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تایید نشده است. به نظر می رسد هیچ اتفاق نظری درباره رژیم های غذایی بعد از بوتاکس معده وجود نداشته باشد. در هر حال، رعایت برخی از نکات تغذیه ای به بهبود جداره معده بعد از تزریقات متعدد کمک می کند. لازم است قبل از بررسی نکات تغذیه ای، مکانیسم تاثیر بوتاکس معده در کاهش وزن را درک کنید.

بوتاکس معده می تواند حرکات معده را کم کند. در نتیجه سرعت عبور مواد غذایی از معده به روده کوچک کندتر می شود. اثر دوم بوتاکس معده مربوط به تزریق آن در ناحیه فوندوس معده است. این کار به کاهش ترشح هورمون گرسنگی در ناحیه فوندوس معده کمک می کند. در نتیجه حس گرسنگی به شدت سرکوب می شود. سومین اثر بوتاکس معده، پر ماندن معده از مواد غذایی و طولانی شدن فواصل وعده های غذایی به دلیل احساس سیری کاذبی است که ایجاد می گردد. این احساس سیری در هنگام مصرف مواد غذایی دیر هضم مانند پروتئین ها و فیبرها بیشتر است.

رژیم بعد از بوتاکس معده باید توسط متخصص تغذیه برای هر بیمار به صورت جداگانه تنظیم شود. آنچه باید در این رژیم غذایی گنجانده شود عبارت است از:

  • پروتئین: مرغ، ماهی، تخم مرغ و سویا باید به عنوان منابع پروتئینی سالم و کم چرب استفاده شوند.
  • سبزیجات و میوه: خیار، کدو، اسفناج، سیب و هندوانه به عنوان منابع فیبر و آنتی اکسیدان باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.
  • مایعات و آب کافی: به منظور جلوگیری از کم آبی بدن و کاهش عوارض جانبی، لازم است مایعات کافی شامل آب و چای سبز بدون کافئین در رژیم غذایی گنجانده شود.
  • ملین ها: ملین های طبیعی همچون زیره، خرما و غیره با توصیه پزشک به بهبود و تسریع فرآیند هضم غذا کمک می کنند.
  • مواد غذایی کم چرب و کم قند: مصرف این مواد غذایی از جمله سوپ ها و غذاهای کم کالری فاقد نان و برنج زیر نظر پزشک بلامانع است.

رژیم غذایی سه روز اول بعد از بوتاکس معده

سه روز اول رژیم بعد از بوتاکس معده بسیار اهمیت دارد. اساس این رژیم سه روزه، مصرف مایعات است. در این دوره سه روزه، بیماران تنها مجاز به مصرف آب، ماست، سوپ های رقیق حاوی پروتئین، آب میوه های طبیعی بدون شکر و غیره هستند. بعد از گذشت سه روز، مصرف غذاهای جامد مجاز می شود. بوتاکس معده عمدتا تاثیر خود را روی غذاهای جامد نشان می دهد. همانطور که قبلا اشاره شد، مکانیسم اثر بوتاکس معده روی کاهش حرکات دیواره معده است تا به منظور احساس سیری بیشتر، مواد غذایی جامد برای مدت طولانی تری در معده باقی بمانند. بنابراین بعد از بهبودی سه روزه، مصرف غذاهای جامد آغاز می شود، زیرا مواد غذایی جامد نمی توانند بدون حرکات دیواره معده، آن را ترک کنند. در نتیجه مدت زمان بیشتری در معده باقی مانده و احساس سیری را تقویت می کنند.

اثر بوتاکس معده بعد از ۲ الی ۳ روز آغاز می شود. بنابراین سه روز اول رژیم بعد از بوتاکس معده را لازم است صرف بهبودی معده بعد از تزریق کنید. از جمله علل مصرف مایعات در رژیم سه روزه بعد از تزریق بوتاکس معده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به بهبود دیواره معده
  • جلوگیری از تحریک معده
  • کاهش احتمال بروز یبوست

در سه روز اول رژیم بعد از بوتاکس معده، از مصرف مایعات گرم و سرد و مواد غذایی جامد خودداری کنید. در روز اول تنها مایعات شفاف و هم دمای محیط مانند آبمیوه رقیق شده و عرقیات مجاز را مصرف نمایید. در طول این روز می توانید دمنوش های گیاهی از جمله چای آویشن و چای زنجبیل رقیق نیز استفاده کنید. مصرف مایعات گازدار از جمله نوشابه، دلستر و دوغ را متوقف کنید.

در روز دوم و سوم رژیم بعد از بوتاکس معده ، می توانید رژیم غذاهای نرم را آغاز نمایید. در این دو روز می توانید مایعات غلیظ تر مانند فرنی، شیر، ماست و شیر برنج را نیز به صورت سرد استفاده کنید. همچنین مصرف سوپ های رقیق، پوره سیب زمینی، تخم مرغ آب پز، گوشت چرخ کرده، ماهی و سبزیجات نرم نیز توصیه می شود. مواد غذایی باید به آرامی و به مقدار کم مصرف شوند. کمک به هضم غذا و کاهش احتمال بروز یبوست از مهم ترین علل پیروی از رژیم غذاهای نرم بعد از تزریق بوتاکس معده هستند. بعد از اتمام سه روز، با آغاز روز چهارم می توانید طبق برنامه غذایی متخصص تغذیه خود مصرف غذاهای جامد را شروع کنید. کاهش وزن در صورت رعایت دقیق رژیم غذایی بعد از گذشت دو هفته آغاز می شود.

رژیم غذایی هفته اول بعد از بوتاکس معده

با گذشت سه روز از رژیم بعد از بوتاکس معده می توانید مصرف مواد غذایی جامد را آغاز کنید. بعد از گذشت سه روز، نقاط تزریق بهبود یافته و اثرگذاری بوتاکس آغاز می شود. همانطور که پیش تر نیز گفته شد، مکانیسم اشباع حالت سیری بدن و تاثیر بوتاکس بر میزان سیری، با رژیم غذایی جامد سازگارتر است. در نتیجه بعد از گذشت سه روز، رژیم غذایی جامدات را با سرعت بالایی آغاز خواهیم کرد. پزشکان توصیه می کنند در طی هفته اول، مواد غذایی با پروتئین بالا، فیبر بالا و کربوهیدرات پایین را مصرف کنید.

همچنین به تمامی بیماران توصیه می شود از مصرف قند های متداول مانند شکر، قند ساده، شیرینی و شکلات در هفته اول رژیم بعد از بوتاکس معده پرهیز نمایند. هرچند محدودیت در مصرف مواد غذایی برای برخی از بیماران غیر ممکن به نظر می رسد، اما بعد از اثرگذاری بوتاکس معده این امر ساده تر خواهد شد. در هفته اول، میوه ها و سبزیجات می توانند منبع عالی از ویتامین ها و فیبر باشند. مصرف پروتئین ها، میوه های خشک، مغزها، غلات و نشاسته در حد تعادل و زیر نظر پزشک نیز بعد از تزریق بوتاکس معده توصیه می شود.

رژیم غذایی هفته دوم بعد از بوتاکس معده

با گذشت ۸ روز از رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده می توانید مصرف مواد غذایی جامد را مانند گذشته ادامه دهید. مهم ترین نکته در رژیم غذایی هفته دوم، حذف نان است. نکته حائز اهمیت این است که بیماران باید تا سه ماه بعد از تزریق از مصرف نان خودداری کنند. هرچند به نظر می رسد بتوان مقدار مشخصی از برنج را تحت نظر متخصص تغذیه استفاده کرد، اما بهتر است مقدار برنج نیز محدود شود.

طی هفته دوم همچنان محدودیت های رژیم غذایی هفته اول مانند عدم مصرف نوشابه و نوشیدنی های گازدار، حاوی شکر و کافئین برقرار است. در طول سه ماه اول می توانید از سوپ، عدسی و سفیده تخم مرغ در وعده صبحانه استفاده کنید. استفاده از پنیر، گوجه و خیار نیز در وعده صبحانه بلامانع است. از آنجایی که کاهش وزن بعد از گذشت یک هفته آغاز می شود، به منظور جلوگیری از عوارض کاهش وزن مانند ریزش مو بهتر است مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین را در این هفته جدی بگیرید.

در کنار رعایت تغذیه بعد از بوتاکس معده به منظور جلوگیری از بروز عوارض جانبی لازم است موارد زیر را نیز رعایت کنید:

  • استراحت کافی داشته باشید،
  • از فعالیت بدنی شدید خودداری نمایید،
  • به اندازه کافی آب بنوشید،
  • تا از بین رفتن کامل آثار بی حسی از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی خودداری کنید،
  • در صورت بروز عوارض جانبی شدید و مشاهده آثار حساسیت، با پزشک خود تماس بگیرید.

خوردن چای بعد از بوتاکس

از محدودیت های مهم در رژیم غذایی بعد بوتاکس معده ، عدم مصرف چای و قهوه است. نکته اول وجود کافئین در این نوشیدنی ها است که در بسیاری از مواقع محرک معده بوده و باعث بروز عوارض جانبی می شود. نکته دوم گرم بودن این نوشیدنی ها است. مصرف نوشیدنی های داغ یا گرم می تواند به افزایش گردش خون و گشاد شدن رگ های خونی کمک کند. اثر این نوشیدنی های گرم درست مانند مصرف غذاهای تند بوده و محرک معده است. این تغییرات می توانند تاثیر موضعی بوتاکس در نقاط مورد نظر را از بین ببرند. بنابراین لازم است بعد از تزریق بوتاکس معده نوشیدنی های سرد یا ولرم را انتخاب کنید تا بوتاکس به درستی عمل کند.

خوردن قرص سرماخوردگی بعد از بوتاکس

بعد از بوتاکس معده، برخی از افراد علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند سردرد، تهوع خفیف، آبریزش بینی، لرز و غیره را تجربه می کنند. لازم به ذکر است که این عوارض کاملا طبیعی و موقت هستند و ظرف مدت ۲ یا ۳ روز بهبود می یابند. بیماران در صورت احساس درد در ۴۸ ساعت اول بعد از تزریق می توانند از مسکن های خوراکی یا شیاف تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایند.

سخن پایانی

رژیم بعد از بوتاکس معده باید شامل مواد غذایی مغذی و غنی از پروتئین با کربوهیدرات کم باشد. مصرف شکر و نوشیدنی ها و تنقلات شیرین مانند شکلات ممنوع است. بوتاکس معده بعد از گذشت ۲ یا ۳ روز اثر می کند و کاهش وزن بعد از ۱ الی ۲ هفته آغاز می شود. هرچند این روش هنوز به عنوان یک روش استاندارد برای کاهش وزن شناخته نشده و در دست تحقیق است، اما در صورتی که با رژیم غذایی استاندارد همراه باشد نتایج موقتی در کاهش وزن را به همراه خواهد داشت. رژیم غذایی بعد از بوتاکس معده باید توسط

متخصص تغذیه برای هر بیمار تنظیم شود. اثر بوتاکس تا حداکثر ۶ ماه به روی معده باقی مانده و منجر به کنترل اشتها و تقویت احساس سیری می شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *