اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی

اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی

فهرست مطالب

آیا می‌دانستید کم آبی بدن یکی از علل اصلی بستری شدن مجدد بیماران در بیمارستان پس از جراحی‌های چاقی از جمله عمل اسلیو معده است. بر اساس گزارش‌ها، ۳۷ درصد از بیماران به دلیل کم آبی بدن پس از جراحی چاقی در بیمارستان بستری می‌شوند. این آمار هر چند ممکن است تعجب‌آور باشد، اما به اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی اشاره می‌کند.

هیدراته ماندن و مصرف آب بعد از جراحی چاقی، به آسانی مصرف مایعات قبل از انجام آن نیست. ظرفیت معده بعد از جراحی چاقی محدود می‌شود. در نتیجه تحمل معده برای نگهداری از مایعات نیز کاهش خواهد یافت. قبل از جراحی چاقی، به محض احساس تشنگی قادر به نوشیدن یک بطری آب در عرض چند ثانیه هستید. در حالی که پس از جراحی چاقی، نوشیدن سریع مایعات ممکن نیست و با استفراغ و تهوع همراه خواهد بود.

به دلیل اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی، باید برای دریافت مایعات کافی در طول روز، برنامه‌ریزی شود. جلوگیری از کم آبی بدن پس از جراحی چاقی به معنای نوشیدن تدریجی آب در طول روز است؛ زیرا امکان نوشیدن یک لیوان پر آب در هنگام احساس تشنگی وجود ندارد.

هیدراته ماندن و جلوگیری از کم آبی بدن از مهم‌ترین دلایل اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی هستند. نوشیدن مایعات کافی به بهبود بدن بیماران بعد از جراحی چاقی کمک می‌کند. همچنین سطح انرژی آن‌ها را افزایش می‌دهد تا در هنگام کاهش وزن، عملکرد بهینه‌ای داشته باشند. غفلت از نوشیدن مایعات کافی در طول روز بعد از جراحی چاقی می‌تواند به شدت بر سلامت و روند پیشرفت بیمار در مسیر کاهش وزن تأثیر بگذارد.

با توجه به اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی، بیماران باید از دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن پیروی کنند. این موضوع در هفته اول بعد از اسلیو معده و سایر جراحی ها بسیار مهم است. میزان مایعات مصرفی بسته به سطح فعالیت فیزیکی، سابقه پزشکی و شرایط محیطی بیمار متفاوت است. در این مقاله از مجموعه مقالات پزشکی سایت علمی دکتر فربد امامی یگانه به نکات نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌ها بعد از جراحی اسلیو معده اشاره‌ای خواهیم داشت.

چرا مصرف آب بعد از جراحی چاقی مهم است؟

چرا مصرف آب بعد از جراحی چاقی مهم است؟

در این بخش به اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی اشاره‌ای خواهیم داشت. مصرف آب و هیدراته ماندن نقش مهمی در فرآیند هضم و تقویت سلامت کلی بدن دارد. اهمیت هیدراتاسیون بدن بعد از انجام جراحی‌های چاقی به مراتب بیشتر می‌شود. مصرف آب بعد از جراحی چاقی به بهبود متابولیسم بدن و همچنین بهبودی سریع بیماران کمک می‌کند.

حداقل میزان مصرف مایعات بعد از جراحی‌های چاقی، ۶۴ اونس معادل ۷ لیوان در طول روز تعریف شده است. این مایعات می­تواند شامل آب و سایر نوشیدنی­های فاقد قند و کافئین باشد. اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • کمک به هضم غذا،
  • ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده،
  • دفع مواد زائد،
  • تنظیم دمای بدن،
  • جلوگیری از ایجاد عفونت،
  • حفظ تعادل الکترولیت‌ها در بدن.

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید.

هیدراته ماندن بدن تنها یکی از علل اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی است. بدن بعد از انجام جراحی‌های چاقی نیاز به تأمین مایعات از دست رفته دارد. مصرف داروهای ضد التهاب و ضد درد و خونریزی در حین عمل می‌توانند منجر به کاهش سطح مایعات در بدن بیمار بعد از انجام جراحی شود. مصرف مایعات کافی به رفع عوارض کم آبی از جمله سردرد، گیجی، تشنج و ناراحتی‌های معده کمک می‌کند.

از دیگر دلایل اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی می‌توان به حمایت از بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده اشاره کرد. بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده و بهبود سریع‌تر زخم‌ها بعد از جراحی در گروی مصرف مایعات کافی است. همچنین تغییر در دستگاه گوارش می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد. مصرف مایعات کافی به بهبود عملکرد معده و جلوگیری از تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

پشتیبانی از کاهش وزن هم یکی دیگر از دلایل اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی است. مصرف مایعات می‌تواند به پر شدن معده و سرکوب حس گرسنگی کمک کند. همچنین نوشیدن آب به تنظیم متابولیسم بدن، سوزاندن کالری و در نتیجه کاهش وزن نیز کمک خواهد کرد.

علائم کم آبی بدن بعد از جراحی چاقی

علائم کم آبی بدن بعد از عمل لاغری

به دلیل اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی، لازم است علائم کم آبی بدن را بشناسید تا در صورت مواجهه با آن‌ها سریعاً به پزشک مراجعه کنید. علائم دهیدراته شدن بدن بعد از جراحی چاقی عبارتند از:

  • ادرار پر رنگ یا زرد تیره،
  • احساس خشکی در دهان،
  • احساس ضعف و خستگی،
  • سردرد و سرگیجه،
  • حالت تهوع،
  • اسهال.

بهترین نوشیدنی بعد از جراحی چاقی

آب بهترین نوشیدنی بعد از عمل‌های چاقی

تا به اینجا به اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی پی بردید. حال نوبت به معرفی بهترین نوشیدنی برای رفع کم آبی بدن (Dehydration) بعد از جراحی‌های چاقی از جمله بای پس معده می‌رسد. بهترین نوشیدنی با کمترین عوارض به منظور جلوگیری از تحریک معده و ایجاد مشکلات جانبی بعد از انجام جراحی‌های چاقی، آب است. توصیه می‌شود که مصرف آب بعد از جراحی چاقی، به مقدار مناسب و به صورت مداوم انجام شود.

نوشیدنی‌های غیر مجاز بعد از جراحی چاقی

نوشیدنی‌های غیر مجاز بعد از اسلیو معده

هرچند تا به اینجا از اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی گفته شد، اما بهتر است بدانید که مصرف بسیاری از نوشیدنی‌ها برای مدتی بعد از جراحی چاقی مجاز نیست. نوشیدنی‌های غیر مجاز بعد از اسلیو معده عبارتند از:

  • نوشیدنی‌هایی که قند بالایی دارند؛ مانند انواع نوشابه‌ها، آبمیوه‌های شیرین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند احتمال بروز سندرم دامپینگ و اختلال در روند کاهش وزن را افزایش دهند،
  • نوشیدنی‌هایی که حاوی الکل هستند می‌توانند در روند بهبودی و بازسازی بدن اختلال ایجاد کنند،
  • نوشیدنی‌هایی که حاوی کافئین هستند می‌توانند منجر به افزایش فشارخون و بروز مشکلات گوارشی شوند.

نوشیدنی‌های مجاز بعد از جراحی چاقی

نوشیدنی‌های مجاز بعد از جراحی چاقی کدامند؟

با توجه به آنچه از اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی گفته شد، به نظر می‌رسد هیچ کدام از نوشیدنی‌ها عملکرد آب را در روند سوزاندن چربی‌ها و بازیابی سلامتی بدن بیماران ندارند. هرچند لیستی از نوشیدنی‌های مجاز که کالری کمی دارند و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند، در ادامه آورده شده است که بعد از انجام جراحی‌های چاقی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

  • آبمیوه‌های طبیعی غیر کارخانه­ای و فاقد قند،
  • آب سبزیجات پخته شده و صاف شده،
  • شیر کم‌چرب پاستوریزه،
  • دوغ کم‌چرب پاستوریزه،
  • چای بدون کافئین، قند و شکر،
  • نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت (پتاسیم و سدیم).

بهترین نوشیدنی‌ پس از جراحی کاهش وزن

از آنچه درباره اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که بدون شک آب بهترین نوشیدنی بعد از جراحی چاقی است که می‌توانید مصرف کنید. آب نه تنها از دهیدراته شدن جلوگیری می‌کند، بلکه دمای بدن را تنظیم کرده و در روند کاهش اشتها نیز موفق است.

مصرف نوشابه بعد از جراحی چاقی

آیا بعد از جراحی چاقی می‌توان نوشابه خورد؟

از آنچه از اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی گفته شد پیداست که به جز آب، سایر نوشیدنی‌ها باید تحت نظر پزشک استفاده شوند. در هر حال نوشابه در لیست نوشیدنی‌های غیر مجاز بعد از جراحی چاقی قرار دارد و مصرف آن ممنوع است. علل ممنوعیت مصرف این نوشیدنی محبوب بعد از انجام جراحی‌های چاقی عبارتند از:

  • بالا بودن سطح کالری و قند،
  • ایجاد حس گرسنگی آنی،
  • کمک به افزایش وزن،
  • ایجاد اختلال در سطح گلوکز،
  • ایجاد سندرم دامپینگ.

مصرف کافئین بعد از جراحی چاقی

زمان استفاده از کافئین بعد از جراحی چاقی

هرچند مدام از اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی گفته می‌شود، اما ترک کافئین برای بسیاری از بیماران کار طاقت‌فرسایی است. مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین از جمله قهوه و چای بعد از جراحی‌های چاقی می‌تواند منجر به بروز عوارض زیر شود:

  • رفلاکس اسید معده،
  • افزایش ادرار،
  • ایجاد درد در شکم،
  • ایجاد حس تهوع،
  • کاهش جذب مواد مغذی و ویتامین سی.

بنا به توصیه جراحان چاقی، مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین باید حداقل به یک ماه بعد از انجام جراحی موکول شود.

زمان مناسب برای مصرف نوشیدنی شیرین بعد از جراحی لاغری

هرچند همه بیماران از اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی آگاه هستند، اما وسوسه برای مصرف نوشیدنی‌های شیرین آن‌ها را کلافه می‌کند. مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند احتمال بروز سندرم دامپینگ و اختلال در روند کاهش وزن را به همراه داشته باشد. مصرف این نوشیدنی‌ها تا چند ماه بعد از جراحی چاقی ممنوع خواهد بود. بهترین زمان برای شروع مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند توسط پزشک تعیین می‌شود.

مصرف الکل بعد از جراحی چاقی

آیا بعد از جراحی چاقی می‌توان الکل نوشید؟

هرچند از اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی بسیار گفته شده است، اما بسیاری از بیماران به دلیل اعتیاد به مصرف الکل قبل از انجام جراحی، مصرف آن را بعد از جراحی نیز شروع می‌کنند. بر اساس مطالعات پزشکی، مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل حداقل تا ۶ ماه بعد از جراحی چاقی ممنوع است، زیرا می‌تواند موارد زیر را به دنبال داشته باشد:

  • کم آبی بدن،
  • گشاد شدن رگ‌ها،
  • خونریزی بعد از عمل،
  • مشکلات گوارشی،
  • کاهش جذب مواد مغذی،
  • پانکراتیت، نارسایی کبد و کلیه.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله “مصرف الکل بعد از عمل اسلیو معده چه زمانی مجاز است” در سایت دکتر فربد امامی یگانه مراجعه کنید.

روش نوشیدن آب بعد از جراحی‌های چاقی

با توجه به آنچه از اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی گفته شد، بهتر است به نحوه مصرف آن نیز اشاره‌ای داشته باشیم. با توجه به تغییراتی که در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود، مصرف آب و سایر نوشیدنی‌ها برای بیماران کمی دشوار خواهد بود. به منظور جلوگیری از کم آبی بدن بعد از جراحی چاقی، رنگ ادرار خود را چک کنید. برای دوری از کم آبی به روزانه حداقل ۱.۵ الی ۲ لیتر مایعات نیاز دارید.

دمای آب و سایر نوشیدنی‌های مجاز باید متعادل با دمای محیط باشد. معده بیمار بعد از جراحی چاقی نمی‌تواند نوشیدنی‌های سرد و گرم را تحمل کند. برای بالا بردن میزان مصرف مایعات، در کنار آب از نوشیدنی‌های مجاز نیز استفاده کنید.

بعد از جراحی چاقی، آب و سایر مایعات باید به آرامی و به صورت جرعه جرعه نوشیده شوند تا از پر شدن یکباره معده جلوگیری گردد. بین هر جرعه با جرعه بعدی باید حداقل ۳۰ تا ۶۰ ثانیه فاصله دهید. مصرف آب و سایر نوشیدنی‌های مجاز باید به ۳۰ دقیقه قبل از شروع غذا و ۳۰ دقیقه پس از آن موکول شود و از مصرف همزمان با غذا خودداری گردد.

به منظور ایجاد تنوع، می‌توانید به کمک طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند گلاب، عرق بیدمشک و نسترن یا چند برش میوه طبیعی، آب را مزه‌دار کنید. آب لیموترش و چند برگ جعفری نیز طعم‌دهنده‌های خوبی هستند. دم‌نوش‌های خانگی از جمله زعفران، دارچین، بابونه، گل‌گاوزبان و آویشن را تحت نظر جراح خود مصرف کنید.

سخن آخر

با توجه به آنچه گفته شد، اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی بر کسی پوشیده نیست. مصرف آب بعد از جراحی چاقی به بهبود بافت‌های بدن، کاهش اشتها، افزایش سطح انرژی و غیره کمک می‌کند. بیماران به منظور جلوگیری از کم آبی بدن در کنار آب می‌توانند از سایر نوشیدنی‌های مجاز نیز استفاده کنند. مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند، کافئین، الکل و پر کالری و گازدار بعد از جراحی چاقی ممنوع است.

بیماران در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های کلیوی و در صورت احساس ناراحتی و درد هنگام نوشیدن مایعات، باید با پزشک خود مشورت کنند. در صورتی که بیماران بعد از مصرف مایعات کافی، باز هم علائم کم آبی را تجربه می‌کنند، باید فورا با فوق متخصص جراحی چاقی مشورت نمایند. تیم پزشکی دکتر فربد امامی یگانه با ارائه رژیم دقیق و هفته به هفته، میزان مصرف مایعات را با توجه به وضعیت سلامت هر بیمار تنظیم می‌کند.

 

سوالات متداول

اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی در چیست؟

کمک به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، تنظیم دمای بدن، جلوگیری از عفونت، کمک به هضم غذا و غیره از مهم‌ترین دلایل مصرف آب بعد از جراحی‌های چاقی هستند.

با توجه به اهمیت نوشیدن آب بعد از جراحی چاقی، مصرف چه مقدار آب در طول روز مجاز است؟

میزان مصرف آب با توجه به وضعیت بهبودی بیمار توسط تیم تغذیه تعیین می‌شود. این مقدار از چند جرعه در روز آغاز شده و به مرور به بیش از یک لیتر می‌رسد.

در صورت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های کلیوی و دیابت از چه نوشیدنی‌هایی استفاده کنیم؟

قبل از شروع مصرف مایعات با جراح‌چاقی مشورت نمایید.

در صورت احساس درد و ناراحتی بعد از مصرف مایعات چه کنیم؟

فوراً به فوق تخصص جراحی‌های چاقی مراجعه نمایید تا علت بررسی شود.

 


پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم مطالعه بفرمایید:

۲۹ سوال متداول درمورد عمل جراحی اسلیو معده

ممنوعات بعد از عمل اسلیو معده از غذا تا دارو

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده از صفر تا ۱۰۰

۴.۶/۵ - (۱۲ امتیاز)
Picture of دکتر فربد امامی یگانه

دکتر فربد امامی یگانه

فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی - انجام انواع عمل های لاپاراسکوپی پیشرفته شامل اسلیو معده و انواع بایپس معده.
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط