اسلیو معده بهتر است یا بالن معده

اسلیو معده بهتر است یا بالن معده؟| مقایسه و بررسی کامل دو روش با هم

فهرست مطالب

بسیاری از بیماران مبتلا به چاقی مفرط اغلب با این پرسش روبرو می شوند که اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ تفاوت های بسیاری میان این دو روش وجود دارد که قبل از انتخاب باید مورد بررسی قرار دهید. میزان و سرعت کاهش وزن بعد از روش های لاغری یکسان نیست. همچنین روش های لاغری روی همه افراد نتایج یکسانی به همراه نخواهند داشت. هر یک از روش های کاهش وزن، مزایا و عوارض خاص خود را دارند. قبل از مقایسه این دو روش کاهش وزن، بهتر است هر یک را به طور مختصر معرفی کنیم.

بالن معده

برای درمان چاقی مفرط اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ بالن معده (Intragastric balloon) یک محفظه سیلیکونی مقاوم به اسید است که پس از جایگذاری در معده از مایع غیر سمی استریل سالینی به همراه مقداری ماده متیلن بلو (به عنوان هشدار دهنده) پر می شود. این بالن به روش آندوسکوپی در معده بیمار جایگذاری می گردد. بالن معده تاریخ انقضای مشخصی دارد و اغلب بعد از گذشت ۶ الی ۱۲ ماه از معده خارج شده یا با بالن دیگری جایگزین می شود.

اسلیو معده

برای رسیدن به تناسب اندام اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ اسلیو معده یکی از جراحی های محبوب چاقی است که در آن شکل و حجم معده به طور کامل تغییر می کند. این تغییر شامل حذف قسمت فوندوس (Fundus) و غدد تولید کننده هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) و خروج آن ها از بدن است. این بخش حدوداً ۷۰ الی ۸۰ درصد از حجم معده طبیعی را تشکیل می دهد. طی این جراحی ساختار آناتومیک طبیعی معده که حجمی برابر با ۲۵۰ الی ۳۰۰ cc دارد، حفظ می شود. به بیان دیگر در طول این جراحی قسمت های آنتروم (Antrum)، پیلور (Pylorus) و عصب واگ حذف نمی شوند. در نتیجه در روند هضم و جذب غذا اختلالی رخ نخواهد داد.

تفاوت های اسلیو معده با بالن معده

اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ، باید مواردی چون روش انجام جراحی، عوارض جانبی، میزان کاهش وزن، طول دوره نقاهت و غیره را در هر دو روش بررسی کنیم.

روش انجام جراحی

یکی از مهم ترین تفاوت های اسلیو و بالن معده، روش انجام آن ها است. اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی و بالن معده از طریق آندوسکوپی انجام می شود. در روش لاپاراسکوپی برش های کوچکی روی شکم بیمار ایجاد شده و جراحی به کمک ابزار لاپاراسکوپ انجام می گردد. این در حالی است که در روش بالن، یک جسم سیلیکونی از طریق دهان وارد معده بیمار شده و توسط محلول نمکی سالین پر می شود.

تغییرات دستگاه گوارش

در جراحی اسلیو معده، تقریباً ۸۰ درصد از معده از بدن خارج شده و قسمت اصلی که مکانیزم هضم و جذب مواد غذایی را بر عهده دارد، در بدن باقی می ماند. این در حالی است که در روش بالن هیچ گونه دستکاری روی دستگاه گوارش انجام نشده و بعد از گذشت تقریبا ۶ ماه بالن جایگذاری شده به همان روش از معده خارج می شود. همچنین روش بالن در تغییر هورمون ها و تغییر عادات بد غذایی نقشی نخواهد داشت، زیرا هورمون های کنترل کننده اشتها هنوز هم ترشح می شوند.

عوارض جانبی

احتمال بروز عوارض جانبی بعد از اسلیو معده بیشتر است، زیرا تغییرات دستگاه گوارش و میزان و سرعت کاهش وزن بعد از آن بسیار بالاتر است. ریزش مو، خشکی پوست، احساس سرما، حالت تهوع و استفراغ از رایج ترین عوارض جانبی کوتاه مدت بعد از اسلیو معده هستند. این در حالی است که بعد از بالن معده، احساس درد و تهوع در روزهای اول وجود دارد و ممکن است در اثر فشار بیش از حد به معده، بالن بترکد.

میزان کاهش وزن، طول دوره نقاهت، مزایا و معایب این دو روش نیز با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به طور مفصل به مقایسه هر یک از آن ها می پردازیم. همچنین لازم است بدانید که جراحی های لاغری برای همه بیماران مناسب نیستند و انتخاب بهترین روش جراحی باید با توجه به شرایط بیمار صورت گیرد. در ادامه بهترین کاندید ها برای انجام هر یک از این روش های لاغری را نیز معرفی خواهیم کرد.

اسلیو معده یا بالن معده

مقایسه میزان کاهش وزن در اسلیو معده و بالن معده

روند کاهش وزن در اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ بیماران اغلب بعد از انجام بالن معده در طول ۶ ماه بین ۱۰ الی ۱۵ درصد از اضافه وزن اولیه خود را از دست می دهند. میزان دقیق کاهش وزن بعد از این جراحی وابسته به میزان پایبندی بیمار به مراقبت های بعد از عمل، ترک عادات بد غذایی گذشته و انجام دقیق رژیم غذایی و ورزش است.

این در حالی است که میزان کاهش وزن بعد از انجام جراحی اسلیو معده به ۵۰ الی ۷۰ درصد از اضافه وزن اولیه طی دو سال می رسد. موفقیت در کاهش وزن و سرعت آن نیز در گروی میزان پایبندی بیمار به مراقبت ها و تغییر سبک زندگی است.

دوره نقاهت اسلیو کمتر است یا بالن معده

وضعیت بیمار در طول دوره نقاهت جراحی اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، بالن معده از طریق آندوسکوپی و بدون جراحی به صورت سرپایی جایگذاری می شود. این درحالی است که اسلیو معده به روش کم تهاجم لاپاراسکوپی انجام می گردد و روی شکم بیمار سوراخ هایی برای ورود ابزار لاپاراسکوپی ایجاد خواهد شد.

بنابراین بیمار بعد از اتمام بالن گذاری و برطرف شدن علائم بیهوشی مرخص شده و به منزل باز می  گردد. این در حالی است که بیمار بعد از جراحی اسلیو به مراقبت های پزشکی نیاز دارد و حداقل یک روز تا پایداری شرایط جسمانی در بیمارستان بستری می شود.

بیمار بعد از گذاشتن بالن معده در طول دوره نقاهت باید حداقل یک هفته از رژیم مایعات و دو هفته از رژیم غذاهای نرم پیروی کند. سپس بعد از گذشت سه هفته می تواند رژیم غذایی عادی خود را از سر گیرد. مصرف غذاهای حجیم، آبکی، حرارت دیده، الکل و نوشیدنی های اسیدی و گازدار بعد از جایگذاری بالن ممنوع است. انجام فعالیت های سنگین ورزشی نیز بعد از گذاشتن بالن باید متوقف شود.

بیمار بعد از اسلیو معده تا یک هفته تنها مجاز به مصرف غذاهای آبکی بدون شکر و کربوهیدرات است. هفته دوم بیمار می تواند رژیم پوره خواری را آغاز کند. در نهایت بعد از گذشت یک ماه کم کم به رژیم غذایی عادی خود باز می گردد. هرچند مصرف برخی از مواد غذایی مانند مواد غذایی سخت، نوشیدنی های گازدار، الکل، کافئین و غیره بعد از انجام اسلیو ممنوع است.

دوره نقاهت اسلیو کمتر است یا بالن معده

مقایسه کاندید های مناسب اسلیو معده و بالن معده

آیا تا به حال با این پرسش روبرو شده اید که برای رسیدن به تناسب اندام، جراحی اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ لازم است بدانید که هر یک از این روش ها در گروه مشخصی از بیماران انجام می شوند. در نتیجه روش های لاغری برای تمامی افراد مناسب نیستند و نتایج یکسانی ندارند. تشخیص بهترین روش لاغری برای درمان بیماران بر عهده جراح است و بر اساس سابقه پزشکی و وضعیت اضافه وزن آن ها انجام می شود. این گروه از افراد بهترین کاندیدها برای انجام بالن معده هستند:

  • افرادی که بین ۱۰ تا ۳۰ کیلوگرم اضافه وزن دارند (۳۵>BMI>27)،
  • افرادی که پشتکار و انگیزه کافی برای انجام پیگیری های منظم پزشکی، انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی دارند،
  • افرادی که سابقه انجام جراحی در ناحیه معده و مری ندارند.

در مقابل، این گروه از افراد بهترین نتایج را از انجام جراحی اسلیو معده کسب خواهند کرد:

  • افرادی که حداکثر ۵۰ کیلوگرم اضافه وزن دارند (۴۰>BMI>35)،
  • افراد مبتلا به اختلال خوردن حجیم خواری،
  • افراد مبتلا به دیابت، هایپرتنشن، کلسترول بالا، آپنه انسدادی و چاقی (۳۵>BMI>30)،
  • افرادی که در سابقه پزشکی خود حداقل ۶ ماه بی وقفه برای کاهش وزن تلاش کرده اند و به نتیجه دلخواه نرسیده اند،
  • افرادی که از لحاظ روانی آمادگی ایجاد تغییر در سبک زندگی و انجام پیگیری های منظم پزشکی را دارند،
  • افرادی که اشتهای زیاد مانع از کاهش وزن آن ها می شود، زیرا در اسلیو معده غدد ترشح کننده هورمون گرسنگی از بدن خارج خواهد شد.

اسلیو معده در افرادی که به دنبال لاغری فوری بوده یا به بیماری های کنترل نشده جسمی و روانی مبتلا هستند انجام نمی شود. همچنین انجام اسلیو در خانم های باردار و افراد کمتر از ۱۲ و بیشتر از ۶۵ سال ممنوع است. در صورت اعتیاد به مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی نیز جراحی های لاغری انجام نمی شوند.

کاندید های مناسب اسلیو معده و بالن معده

مزایای اسلیو نسبت به بالن معده

اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ در ادامه به مقایسه مزیت های اسلیو معده نسبت به بالن معده می پردازیم. از مهم ترین مزایای جراحی اسلیو معده می توان به شروع کاهش وزن بلافاصله پس از انجام عمل جراحی اشاره کرد. این در حالی است که در بالن معده، کاهش وزن بعد از یک الی دو هفته آغاز می شود. همچنین سرعت و مقدار کاهش وزن در اسلیو معده در مقایسه با روش بالن معده بیشتر است.

از دیگر مزیت های اسلیو معده می توان به عدم تغییر آناتومی طبیعی سیستم گوارش اشاره کرد. همچنین بعد از انجام اسلیو معده، امکان انجام جراحی های چاقی دیگر از جمله بای پس برای دستیابی به کاهش وزن بیشتر نیز وجود دارد. در این روش هیچ جسم خارجی در معده بیمار قرار نمی گیرد و احتمال ترکیدن بالن یا ایجاد حساسیت در معده وجود ندارد.

اسلیو معده در درمان بیماری های مرتبط با چاقی از جمله دیابت و تنگی نفس موثر است. در مقابل، بالن معده برای افرادی که از جراحی های چاقی می ترسند مناسب خواهد بود. هرچند بعد از بالن گذاری، میزان و سرعت کاهش وزن در مقایسه با جراحی های چاقی قابل توجه نیست. همچنین نتایج کاهش وزن بعد از جایگذاری بالن موقت است و وزن کاهش یافته امکان بازگشت دارد.

این در حالی است که اگر مراقبت های بعد از اسلیو معده را به خوبی انجام دهید، بازگشت وزن نخواهید داشت. بعد از خارج کردن بالن به دلیل آنکه تغییری روی دستگاه گوارش ایجاد نشده، امکان انجام جراحی های چاقی وجود دارد.

مقایسه اسلیو و بالن معده

معایب اسلیو نسبت به بالن معده

اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ برای پاسخ به این پرسش، بررسی مزیت های اسلیو نسبت به بالن معده به تنهایی کفایت نمی کند و باید معایب هر دو نیز مورد بررسی قرار گیرد. از معایب کوتاه مدت و موقت اسلیو معده می توان به ریزش موها اشاره کرد. همچنین بعد از انجام این جراحی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن، احتمال بروز سنگ کیسه صفرا به شدت افزایش می یابد.

علاوه بر این، تغییرات ایجاد شده روی دستگاه گوارش بیمار بعد از اسلیو معده، دائمی و غیر قابل بازگشت هستند. بیماران بعد از انجام اسلیو معده ممکن است تا چند روز حالت تهوع و استفراغ داشته باشند. مصرف غذا نیز این حالات را تشدید می کند. بعد از جراحی اسلیو، بیمار باید از داروهای تجویز شده توسط جراح برای کاهش احتمال بروز عوارض جانبی استفاده کند. هرچند عوارض بعد از اسلیو موقت هستند و به مرور زمان و انجام مراقبت های بعد از عمل برطرف می شوند.

از معایب بالن معده می توان به احساس ناراحتی و رفلاکس اشاره کرد. همچنین احتمال خالی شدن یا ترکیدن بالن در معده نیز وجود دارد. بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از جایگذاری بالن، بیمار احساس حالت تهوع و استفراغ خواهد داشت که به مرور زمان برطرف می شود. همچنین بعد از خارج کردن بالن، امکان بازگشت وزن بسیار بالا است. بالن به تنهایی تأثیری در کاهش وزن ندارد و باید با ورزش و رژیم غذایی مداوم همراه شود.

سخن پایانی

حال به راحتی می توانید به این پرسش پاسخ دهید که اسلیو معده بهتر است یا بالن معده ؟ هر دو روش در کاهش وزن موفق هستند، اما بالن معده منسوخ شده و جای خود را به روش های مؤثرتری چون اسلیو معده داده است. هرچند بالن معده روشی غیر تهاجمی برای کاهش وزن است، اما نتایج شگفت انگیزی را به همراه ندارد. این روش تنها در افرادی که اضافه وزن بسیار کمی دارند قابل انجام است. افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بالاتر از ۳۵ است تنها با انجام جراحی های چاقی به تناسب اندام و کاهش وزن دلخواه خود دست خواهند یافت. برای دریافت مشاوره اختصاصی درباره بهترین روش لاغری با کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید.

۴.۶/۵ - (۱۰ امتیاز)
دکتر فربد امامی یگانه

دکتر فربد امامی یگانه

فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی - انجام انواع عمل های لاپاراسکوپی پیشرفته شامل اسلیو معده و انواع بایپس معده.
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط