جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده

جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده

فهرست مطالب

استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده، یکی از مهم‌ترین مراقبت‌هایی است که بیماران باید مورد توجه قرار دهند. این کار به توصیه جراح و با هدف جلوگیری از ایجاد لخته خون و آمبولی در بدن بیمار انجام می‌شود. آمبولی به دنبال تشکیل لخته خون و حرکت آن به سمت ریه‌ها یا قلب رخ می‌دهد و در صورتی که درمان نگردد می‌تواند سکته قلبی یا حتی مرگ بیمار را به همراه داشته باشد.

جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده می‌تواند احتمال تشکیل لخته خون و بروز آمبولی ریه را به صفر برساند. عدم تحرک و چاقی بیماران از جمله عواملی هستند که ریسک ایجاد لخته خون را بالا می‌برند. این در حالی است که جوراب واریس با ایجاد فشار، جریان خون در رگ‌ها را بیشتر کرده و به جلوگیری از بروز لخته خون کمک می‌کند.

هرچند استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده به تمامی بیماران توصیه می‌شود، اما خطر آمبولی همه بیماران را تهدید نمی‌کند. اقداماتی مانند استفاده از جوراب واریس و تجویز داروهای ضد انعقاد خون همچون هپارین به منظور پیشگیری از ایجاد لخته خون بعد از جراحی انجام می‌شوند.

نه تنها استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده توصیه می‌شود، بلکه در حین عمل نیز برای بیماران از این جوراب استفاده می‌گردد. جوراب واریس در حین عمل می‌تواند از تشکیل لخته خون و حرکت آن به سمت ریه جلوگیری کند. شروع استفاده از جوراب واریس بعد از اسلیو معده و مدت زمان استفاده از آن در طول شبانه روز نیز باید توسط جراح تعیین گردد.

در این مقاله از مجموعه مقالات علمی سایت پزشکی دکتر فربد امامی یگانه قصد داریم به بررسی یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل اسلیو معده اشاره کنیم. در این مطلب به طور کامل به معرفی انواع جوراب واریس پرداخته و به علت استفاده از آن بعد از جراحی چاقی و طرز استفاده و بهترین زمان پوشیدن آن اشاره‌ای خواهیم داشت.

جوراب واریس چیست؟

جوراب واریس چیست؟

جوراب واریس با نام جوراب فشاری نیز شناخته می‌شود. این جوراب‌ها بافت کشسانی دارند و به ماهیچه‌های پا فشار وارد می‌کنند. این فشار از ایجاد رگ‌های واریسی در پا جلوگیری می‌کند. هرچند کاربرد این جوراب‌ها تنها به جلوگیری از ایجاد رگ‌های واریسی محدود نمی‌شود. جلوگیری از ایجاد ترومبوز وریدی عمقی و کاهش ورم نیز از دیگر کاربردهای این جوراب هستند.

استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده تنها یکی از اقداماتی است که به بهبود جریان خون در پاها بعد از اتمام جراحی کمک می‌کند. استفاده از این جوراب به تمام بیمارانی که تحت جراحی‌های سنگین چون جراحی‌های لاغری، جراحی قلب باز و غیره قرار گرفته‌اند توصیه می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین علت استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده اشاره‌ای خواهیم داشت.

علت استفاده از جوراب واریس بعد از اسلیو معده

دلیل استفاده از جوراب واریس بعد از عمل لاغری چیست؟

استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده را می‌توان در لیست مراقبت‌های بعد از این عمل مشاهده کرد. عدم تحرک و بستری شدن بیمار بعد از جراحی می‌تواند به تجمع خون در رگ‌های پا و ایجاد لخته خون کمک کند. این اختلال ممکن است عوارض جدی‌تری از جمله آمبولی ریه و سکته قلبی را نیز به دنبال داشته باشد.

در نتیجه مهم‌ترین دلیل استفاده از جوراب واریس بعد از عمل لاغری را می‌توان جلوگیری از تشکیل لخته خون در قسمت‌های تحتانی و رگ‌های پا عنوان کرد. بیماران به توصیه جراح خود می‌توانند از انواع جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده استفاده کنند.

انواع جوراب واریس بعد عمل اسلیو

انواع جوراب واریس بعد عمل اسلیو

بنا به تجویز و توصیه جراح می‌توان از انواع جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده استفاده کرد. این جوراب‌ها در ۳ نوع مختلف تولید می‌شوند و هر یک قدرت فشاری مشخصی دارند. بهترین جوراب واریس بعد از اندازه گیری قطر پای بیمار توسط پزشک تجویز می‌شود.

جوراب واریس زیر زانو

این جوراب‌ها تنها مچ و ساق پاها را پوشش می‌دهند و در دو نوع پنجه باز و پنجه بسته تولید می‌شوند.

جوراب واریس نیمه ران

این جوراب‌ها علاوه بر مچ و ساق پا، نیمی از ران پا را نیز می­پوشانند. درجه فشاری که این مدل جوراب واریس به پاها وارد می‌کند بیشتر از مدل زیر زانو است. این مدل نیز در دو نوع پنجه باز و پنجه بسته تولید می‌شود.

جوراب شلواری فشاری

استفاده از این مدل جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده رایج نیست. جوراب شلواری فشاری، تمام قسمت‌های پایین تنه را می‌پوشاند و در دو مدل پنجه باز و پنجه بسته تولید می‌شود.

بهترین زمان استفاده از جوراب واریس

بعد از عمل اسلیو از چه زمانی جوراب واریس استفاده می‌شود؟

جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده باید بلافاصله بعد از اتمام جراحی پوشیده شود. در افرادی که سایز ساق پای آن‌ها اجازه استفاده از این جوراب‌ها را نمی‌دهد، می‌توان از بانداژ مخصوص استفاده کرد. در برخی از موارد استفاده از جوراب واریس تنها به بعد از عمل اسلیو معده محدود نمی‌شود و بیماران باید قبل و در حین عمل نیز از این جوراب‌ها استفاده کنند.

معمولاً استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده تا یک ماه توصیه می‌شود. در دو هفته اول، استفاده شبانه روزی از این جوراب‌ها اجباری است. هرچند در طول شبانه روز می‌توان هر ۳ الی ۴ ساعت یک بار با درآوردن جوراب‌ها کمی استراحت کرد. بعد از گذشت دو هفته می‌توان استفاده از جوراب واریس را به طول روز محدود نمود و در زمان استراحت و خواب آن‌ها را خارج کرد.

نحوه صحیح استفاده از جوراب واریس

نحوه صحیح پوشیدن جوراب واریس بعد از عمل جراحی اسلیو

نحوه صحیح پوشیدن جوراب واریس بعد از جراحی‌های چاقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جوراب واریس باید در جای درست خود قرار گیرد و تمام قسمت‌های مورد نظر را پوشش دهد. از تا کردن یا زیاد کشیدن جوراب واریس باید خودداری کرد. بیماران باید این جوراب را زیر جوراب معمولی و شلوار بپوشند. نحوه صحیح پوشیدن جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده باید توسط جراح یا تیم پزشکی به بیمار آموزش داده شود.

آیا استفاده از جوراب واریس بعد از اسلیو دردناک است؟

استفاده از جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده می‌تواند برای برخی از بیماران دردناک باشد. از آنجایی که بیماران به فشار این جوراب‌ها عادت ندارند، ممکن است احساس درد و ناراحتی را تجربه کنند. هرچند این درد و ناراحتی با گذر زمان کمتر شده و در هفته دوم بعد از عمل، بیماران کاملاً به استفاده از آن عادت می‌کنند.

از آنجایی که دلیل استفاده از جوراب واریس بعد از عمل لاغری، کاهش خطر تشکیل لخته خون است، بیمار نباید به دلیل عدم راحتی در استفاده از آن سهل انگاری کند. در صورت بروز درد و ناراحتی شدید به هنگام استفاده از جوراب واریس، بهتر است درباره سایز جوراب با جراح خود مشورت کنید.

آیا جوراب واریس را باید مدام استفاده کنیم؟

جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده باید به صورت آن و آف استفاده شود. بدین معنا که این جوراب باید در فواصل زمانی مشخصی به صورت منظم پوشیده و سپس درآورده شود. استفاده مداوم از جوراب واریس ممکن است برای برخی از بیماران آزاردهنده باشد، اما از آنجایی که استفاده از آن الزامی است، بعد از مدتی به استفاده از آن عادت می‌کنند.

سخن آخر

جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده با هدف بهبود جریان خون در بدن بیماران استفاده می‌شود. این جوراب‌ها نه تنها خطر بروز لخته خون، آمبولی و سکته را کاهش می‌دهند، بلکه از میزان درد و تورم بعد از عمل نیز می‌کاهند. جوراب واریس، فشار ملایمی را به ساق پاهای بیمار وارد می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد. استفاده از این جوراب یک اقدام پیشگیرانه در برابر بروز عوارض جانبی بعد از عمل است.

تیم پزشکی دکتر فربد امامی یگانه استفاده از جوراب واریس بعد از انواع جراحی چاقی را به شدت توصیه می‌کند. این تیم پزشکی تمام توصیه‌های لازم را قبل از انجام جراحی به بیماران ارائه داده و پایش‌های دوره‌ای را نیز با هدف پیگیری مراقبت‌های بعد از عمل انجام می‌دهد.

 

سوالات متداول

آیا جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده باید در طول روز و شب استفاده شود؟

بله، بیماران تا دو هفته باید در طول شبانه روز از این جوراب استفاده کنند. هر ۳ الی ۴ ساعت یک بار و در زمان استحمام می‌توان جوراب‌ها را خارج کرد.

جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده تا چه مدت باید استفاده شود؟

مدت زمان استفاده از جوراب واریس بعد از جراحی‌های چاقی توسط جراح مشخص می‌شود.

آیا پوشیدن جوراب واریس بعد از عمل اسلیو معده می‌تواند با عوارضی همراه باشد؟

استفاده از جوراب با سایز مناسب کاملاً بی خطر است. در مواردی که از جوراب خیلی تنگ استفاده می‌شود می‌توان مشکلاتی از قبیل تحریک پوست، کبودی و غیره را نیز مشاهده کرد.

۴.۶/۵ - (۱۱ امتیاز)
Picture of دکتر فربد امامی یگانه

دکتر فربد امامی یگانه

فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی - انجام انواع عمل های لاپاراسکوپی پیشرفته شامل اسلیو معده و انواع بایپس معده.
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *