انسداد روده بعد از جراحی لاغری

احتمال انسداد روده بعد از جراحی لاغری

فهرست مطالب

انسداد روده در جراحی لاغری هرچند به نظر شایع نمی‌رسد، اما می‌تواند خطراتی داشته باشد. احتمال بروز این عارضه بعد از جراحی‌های لاغری در ناحیه شکم از جمله بای پس و اسلیو معده، تنها ۰.۵ درصد عنوان می‌شود. احتمال بروز این عارضه بعد از جراحی‌های لاغری، در افرادی که در گذشته سابقه انسداد روده داشته‌اند، به مراتب بیشتر از سایرین است.

شک به بروز عارضه انسداد روده در جراحی لاغری زمانی بیشتر می‌شود که بیمار در مصرف مایعات و مواد غذایی دچار اختلال گردد. این بیماران اغلب در دفع گاز و هضم طبیعی مواد غذایی دچار مشکل می‌شوند. این مشکلات با درد شدید در ناحیه شکم همراه هستند و عبور مواد غذایی در روده‌ها نیز منقطع خواهد بود.

انسداد روده در جراحی لاغری به دنبال تنگ شدن راه ارتباطی معده و روده رخ می‌دهد. انسداد می‌تواند در روده کوچک یا روده بزرگ ایجاد شود. ایجاد این عارضه علل مختلفی دارد و می‌تواند یک انسداد کلی یا جزئی را به وجود آورد. چسبندگی، پیچیدگی، فتق، در هم روی روده‌ها و غیره از مهم‌ترین علل بروز این عارضه دردناک هستند.

انسداد روده در جراحی لاغری با عوارض جدی چون عفونت، نکروز بافت روده، از دست دادن ارگان‌های دیگر بدن و غیره می‌تواند همراه باشد. در نتیجه این عارضه باید جدی گرفته شده و به سرعت درمان شود. عدم خون‌رسانی به بافت‌های روده در اثر انسداد ایجاد شده، ممکن است خطر مرگ را در بیماران بالا ببرد.

این عارضه با مصرف مایعات، جلوگیری از یبوست، انجام دقیق مراقبت‌های بعد از عمل و غیره قابل پیشگیری است. در نتیجه بروز عارضه انسداد روده بعد از جراحی لاغری به معنای از دست رفتن بیمار نیست. این عارضه در اکثر موارد به کمک دارو، قابل درمان است البته ممکن است گاهی هم جراحی نیاز باشد. بنابراین در صورت مشاهده علائم این عارضه، جای نگرانی وجود ندارد و تنها باید فوراً به جراح خود مراجعه نمایید.

در این مقاله از مجموعه مقالات علمی سایت پزشکی دکتر فربد امامی یگانه به بررسی کامل عارضه انسداد روده در جراحی لاغری می‌پردازیم. در ادامه با علل، علائم، روش‌های پیشگیری و درمان این عارضه بیشتر آشنا خواهید شد. اگر قصد انجام یکی از جراحی‌های چاقی چون اسلیو و بای پس را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه شوید.

انسداد روده چیست؟

انسداد روده در جراحی لاغری نتیجه تنگ و باریک شدن راه ارتباطی معده و روده است. این عارضه بصورت نادر بعد از گذشت ۴ الی ۶ هفته از جراحی‌های لاغری می تواند رخ دهد. به طور تقریبی می‌توان ادعا کرد که حدود ۰.۵ درصد از بیماران ممکن است این عارضه را بعد از انجام جراحی لاغری تجربه کنند. پس از بروز این عارضه، بیماران مانند گذشته قادر به مصرف مواد غذایی و مایعات نیستند.

در نتیجه عبور مایعات، گازها و مواد غذایی در روده می‌تواند با درد شدیدی همراه شود و گاهی منقطع گردد. در چنین مواردی، شک به انسداد روده بیشتر می‌شود. این گرفتگی یا انسداد در بخشی از روده بزرگ یا کوچک اتفاق می‌افتد. در ادامه علل بروز انسداد روده در جراحی چاقی را بررسی خواهیم کرد.

علل انسداد روده بعد از جراحی لاغری

علل انسداد روده بعد از جراحی لاغری چیست؟

انسداد روده در جراحی لاغری می‌تواند به صورت کلی یا جزئی در قسمتی از روده‌ها رخ دهد. انسدادهای جزئی اغلب بدون نیاز به جراحی رفع می‌شوند. در حالی که انسدادهای کلی تنها به کمک جراحی باز می‌شوند.

از مهم‌ترین علل بروز این عارضه می‌توان به ولولوس یا پیچش روده، در هم رفتن روده‌ها یا انواژیناسیون، چسبندگی روده و فتق‌های داخلی شکمی اشاره نمود. انسداد روده در جراحی لاغری انواع مختلفی دارد که در ادامه به طور مفصل به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع انسداد روده

انواع انسداد روده

انسداد روده در جراحی لاغری در دو نوع مختلف دسته‌بندی می‌شود که هر یک با علائم خاص خود همراه هستند. انواع انسداد روده بعد از عمل جراحی لاغری از جمله عمل بای پس معده، نادر هستند و تنها در ۵ درصد از بیماران رخ می‌دهند. انسداد روده اغلب با درد شدید شکم، تب، یبوست، کم آبی بدن، تهوع و استفراغ همراه است.

انسداد مکانیکی روده

اگر علت بروز عارضه انسداد روده در جراحی لاغری، فیزیکی باشد، آن را انسداد مکانیکی نام‌گذاری می‌کنیم. از مهم‌ترین علل بروز انسداد مکانیکی در روده کوچک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چسبندگی روده همراه با بافت نکروز شده بعد از جراحی شکمی، لگنی و التهابات شدید،
  • پیچ خوردگی روده‌ها یا ولولوس،
  • در هم رفتن بخشی از روده در بخشی دیگر از آن یا انواژیناسیون،
  • نافرمی روده،
  • سنگ کیسه صفرا،
  • تومور روده کوچک،
  • بیرون زدن قسمتی از روده یا فتق شکمی،
  • التهاب روده یا بیماری کرون روده،
  • بلعیدن جسم خارجی به خصوص در کودکان.

انسداد روده در جراحی لاغری ممکن است در روده بزرگ نیز رخ دهد. علت بروز این عارضه در روده بزرگ می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • سخت بودن بافت مدفوع،
  • چسبندگی،
  • سرطان رحم،
  • سرطان کولون،
  • ولولوس،
  • انواژیناسیون،
  • دیورتیکولیت،
  • تنگی کولون.

انسداد غیر مکانیکی روده

اگر علت بروز عارضه انسداد روده در جراحی لاغری، فیزیکی نباشد، آن را انسداد غیر مکانیکی نام‌گذاری می‌کنیم. این عارضه اغلب به دنبال ایجاد خلل در هماهنگی انقباضات روده بزرگ و کوچک توسط یک عصب یا عضله رخ می‌دهد. انسداد غیر مکانیکی موقت را با نام ایلئوس می­شناسیم و انسداد غیر مکانیکی حاد و مداوم را انسداد کاذب روده می‌نامیم.

از مهم‌ترین علل بروز انسداد مکانیکی موقت (ایلئوس) در روده کوچک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جراحی در ناحیه شکم یا لگن از جمله جراحی‌های لاغری،
  • عفونت،
  • مصرف برخی از داروها،
  • عدم تعادل الکترولیتی در بدن.

از علل حاد و مداوم شدن انسداد روده در جراحی چاقی یا همان انسداد کاذب نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کم کاری غده تیروئید،
  • بیماری‌های هیرشپرونگ، پارکینسون، MS و اختلالات عصبی و عضلانی،
  • اختلالاتی که به اعصاب بدن آسیب وارد می‌کنند از جمله اختلال دیابت ملیتوس.

حال که با این عارضه و علل بروز آن آشنا شدید، نوبت به بررسی عوارض انسداد روده در جراحی لاغری می‌رسد.

عوارض انسداد روده

عوارض انسداد روده کدام است؟

انسداد روده در جراحی لاغری قابل درمان است، اما اگر نادیده گرفته شود می‌تواند با عوارض بسیار زیادی همراه باشد. موارد زیر از مهم‌ترین عوارض جانبی انسداد روده هستند:

  • دهیدراته شدن بدن،
  • سوراخ و عفونی شدن روده،
  • عدم تعادل در الکترولیت‌های بدن،
  • از کار افتادن کلیه.

در صورتی که انسداد روده در جراحی لاغری مانع از خون‌رسانی به بخشی از روده شود می‌تواند با عفونت، نکروز بافت روده، سوراخ شدن روده، از کار افتادن ارگان‌های بدن و در نهایت مرگ بیمار همراه باشد. در بخش بعد به این پرسش پاسخ خواهیم داد که انسداد روده در جراحی چاقی چگونه درمان می‌شود.

چگونگی درمان انسداد روده بعد از جراحی چاقی

چگونگی درمان انسداد روده بعد از جراحی چاقی

درمان انسداد روده در جراحی لاغری بسته به میزان انسداد به وجود آمده، متفاوت است. انسداد جزئی اغلب بدون جراحی رفع می‌شود. در این موارد مصرف مایعات، تزریق الکترولیت‌های وریدی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد التهابی و مصرف مکمل‌ها می‌توانند کارساز باشند.

در صورتی که انسداد روده منجر به عدم عبور مواد غذایی در دستگاه گوارش شده باشد، جراحی فوری نیاز است. re-adaption، تخلیه روده و رفع انسداد، از مهم‌ترین روش‌های جراحی برای درمان انسداد روده هستند. اگر انسداد به دنبال تنگی شدید روده رخ دهد، روش استنت گذاری برای درمان بیمار انتخاب می‌شود. این روش جراحی از طریق آندوسکوپی قابل انجام است.

اگر وضعیت انسداد روده بیمار بعد از استنت گذاری بهبود نیابد، انجام جراحی توصیه می‌شود. در مواردی که انسداد روده کامل است نیز جراحی تنها راه درمان خواهد بود. در طول جراحی، بافت نکروز شده و محل انسداد به طور کامل برداشته می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا عارضه انسداد روده در جراحی لاغری قابل پیشگیری است؟

پیشگیری از انسداد روده

راه‌های پیشگیری از انسداد روده

خبر خوب این است که خوشبختانه انسداد روده در جراحی لاغری قابل پیشگیری است. مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بروز این عارضه، پیروی دقیق از دستورات جراح چاقی است. همچنین باید رژیم غذایی بعد از عمل را مو به مو اجرا کرده و از مصرف خودسرانه مواد غذایی خارج از رژیم هفته به هفته خود نیز خودداری نمایید.

مصرف زیاد مایعات یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای جلوگیری از یبوست و در نتیجه انسداد روده است. در نهایت لازم است هر گونه علائم انسداد روده را فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. هرچند انسداد روده در جراحی چاقی شایع نیست، اما درمان سریع آن از بروز عوارض جانبی دیگر این عارضه جلوگیری خواهد کرد.

سخن آخر

تیم پزشکی دکتر فربد امامی یگانه با ارائه اطلاعات کافی به بیماران درباره مراقبت‌های بعد از عمل سعی بر آن دارد تا از بروز هرگونه عارضه جدی از جمله انسداد روده در جراحی لاغری جلوگیری کند. این تیم پزشکی در صورت بروز هرگونه عارضه به سرعت راهکارهایی را به کار می‌گیرد تا بیماران کمترین درد و اختلال را تجربه کنند.

انسداد روده در جراحی لاغری به کمک آزمایش‌های مختلف و معاینه بالینی تشخیص داده می‌شود. چک کردن صدای روده به کمک گوشی پزشکی، رادیوگرافی شکم، باریم انما و سی تی اسکن شکم از مهم‌ترین روش‌های تشخیصی برای شناسایی این عارضه هستند. اگر بعد از انجام جراحی چاقی، علائم انسداد روده مانند درد شدید شکم را تجربه کردید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

سوالات متداول

انسداد روده در جراحی لاغری با چه عوارضی همراه است؟

شدت عوارض بسته به نوع انسداد و مدت زمان بروز این عارضه متفاوت است. در اغلب موارد، انسداد و عوارض ناشی از آن بعد از درمان به طور کامل برطرف می‌شوند.

احتمال عود کردن عارضه انسداد روده در جراحی لاغری بعد از درمان وجود دارد؟

احتمال عود کردن این عارضه بسته به نوع انسداد و علت بروز آن متفاوت است. در صورتی که بیمار قبل از جراحی لاغری دارای انسداد روده بوده باشد، احتمال عود مجدد آن بیشتر می‌شود.

عارضه انسداد روده در جراحی لاغری با چه خطراتی برای بیماران همراه است؟

این عارضه می‌تواند با خطر عفونت روده، خونریزی، آسیب به دیگر ارگان‌های بدن و در موارد بسیار حاد با خطر مرگ همراه باشد.


چنانچه هر سوالی دارید در فرم پایین این صفحه بنویسید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

۴.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)
Picture of دکتر فربد امامی یگانه

دکتر فربد امامی یگانه

فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی - انجام انواع عمل های لاپاراسکوپی پیشرفته شامل اسلیو معده و انواع بایپس معده.
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط