درمان فشار خون

درمان فشار خون با جراحی چاقی چگونه ممکن است ؟

فهرست مطالب

درمان فشار خون با جراحی چاقی یکی از موضوعات مهم و به روز پزشکی است.

همان طور که مشهود است، شیوع چاقی در سراسر جهان روز به روز در حال افزایش می باشد. فشار خون بالا ارتباط مستقیمی با چاقی افراطی دارد.

سالهاست کاهش وزن در صف اول درمان فشار خون بالا قرار گرفته است. زیرا اغلب درمان دارویی و اصلاح سبک زندگی در بیماران مبتلا به چاقی مفرط با شکست مواجه می شود.

همچنین جراحی های چاقی موفق ترین روش برای رسیدن به کاهش وزن پایدار هستند. در این مقاله از مجموعه مقالات علمی سایت پزشکی دکتر فربد امامی یگانه به روی مکانیسم های فیزیولوژیکی زمینه ای چاقی-فشار خون و تاثیر جراحی چاقی بر درمان هایپرتنشن تمرکز خواهیم کرد.

مطالب این سایت توسط DMCA پایش و از کپی رایت محافظت می شود.

شواهد علمی حاکی از بهبود قابل توجه فشار خون در بیمارانی است که تحت عمل های جراحی چاقی قرار گرفته اند. تکنیک های بای پس معده و اسلیو معده در مقایسه با روش های دیگری چون بالن معده و حلقه معده با نتایج بهتری در مورد کنترل فشار خون همراه بوده اند.

اما کنترل فشار خون پس از جراحی چاقی نیز همچنان جزو نگرانی های پزشکی است و به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

داده های به دست آمده از پیگیری های بعد از عمل طی ده سال، حاکی از تاثیر پایدار جراحی های چاقی بر کاهش و کنترل فشار خون در طول زمان است.

فشار خون بالا یا هایپرتنشن چیست؟

قبل از آنکه به موضوع درمان فشار خون با جراحی چاقی بپردازیم، بهتر است کمی درباره فشار خون بالا یا هایپرتنشن بدانید.

زمانی که فشار جریان خون به دیواره رگ های خونی بیشتر از مقدار نرمال باشد، پدیده فشار خون بالا hypertension رخ می دهد. زمانی که صحبت از اندازه گیری فشار خون به میان می آید، دو عدد مورد توجه متخصصان قرار می گیرد.

  • عدد بزرگ تر Systolic: فشار جریان خون در شریان ها زمانی که قلب در حال تپش است.
  • عدد کوچک تر Diastolic: فشار جریان خون در شریان ها در بین ضربان قلب.

فشار خون طبیعی، ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه است و هر عددی بالاتر از این مقدار فشار خون بالا hypertension خوانده می شود. اگر فشار خون شما بالاتر از این عدد است در بحران فشار خون بالا قرار دارید و باید هر چه زودتر برای یافتن علت آن به پزشک مراجعه کنید.

اندازه گیری فشار خون
اندازه گیری فشار خون

علل افزایش فشار خون

قبل از پرداختن به موضوع درمان فشار خون با جراحی چاقی ، بهتر است بدانید عوامل مختلفی می توانند بر افزایش فشار خون تاثیر بگذارند. از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر افزایش فشار خون در بیماران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مصرف سیگار و دخانیات
  • ابتلا به دیابت نوع دو
  • چاقی و افزایش وزن
  • افزایش کلسترول خون
  • عوامل ژنتیکی
  • سن
  • بیماری های کلیوی
  • آپنه انسدادی خواب
مصرف دخانیات و فشار خون
سیگار و دخانیات احتمال فشار خون را افزایش می‌دهد

عوارض احتمالی افزایش فشار خون و خطرات آن

درمان فشار خون با جراحی چاقی تنها در مواردی انجام می شود که علت افزایش فشار خون، وزن بالای بیمار تشخیص داده شود. فشار خون بالا بسیار رایج است و همانطور که اشاره شد علل مختلفی می تواند داشته باشد.

این عارضه می تواند اثرات چشمگیر و ناگهانی بر سلامت و تندرستی بیماران داشته باشد. در صورت عدم کنترل و درمان فشار خون بالا، رگ های خونی، قلب، چشم ها، کلیه ها و مغز بیمار در خطر هستند.

حمله های قلبی، سکته های مغزی، نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی و در نهایت مرگ از مهم ترین خطرات هایپرتنشن در بیماران هستند.

فشار خون بالا عارضه ی بی سر و صدا و بسیار خطرناک است. بیش از ۲۰ درصد از افراد جامعه مبتلا به فشار خون بالا هستند بدون آنکه اطلاعی از وجود آن داشته باشند.

زیرا این مشکل به ندرت با عوارضی همراه می شود و در صورت بروز عارضه معمولاً سال ها از بروز آسیب های خاموش آن می گذرد.

انجام اقدامات حیاتی برای درمان و کاهش اثرات فشار خون بالا بیش از هر چیز دیگری مهم است. درمان فشار خون با جراحی چاقی یکی از سریع ترین روش هایی است که در بیماران مبتلا به چاقی مفرط انجام می شود.

قبل از هر چیز فشار خون بیمار باید به صورت منظم چک شود. همچنین سبک زندگی او باید اصلاح شود و در صدد یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری و روش های درمان آن باشد.

عوارض احتمالی افزایش فشار خون
عوارض احتمالی افزایش فشار خون

تاثیر چاقی بر فشار خون بیماران

قبل از آنکه به موضوع درمان فشار خون با جراحی چاقی بپردازیم بهتر است بدانید که علت هایپرتنشن در بیش از ۲۵ درصد از موارد ابتلا به فشار خون بالا در خانم ها و آقایان، اضافه وزن است.

اضافه وزن سطح هورمون های بدن را دچار تغییر می کند. در نتیجه هورمون هایی که جریان خون را در قلب کنترل می کنند دچار تغییر می شوند.

اگر این تغییرات تنظیم نشوند، بدن خون بیش از حدی را پمپاژ می کند و فشار خون در شریان ها به شدت بالا می رود. به طور کلی افزایش وزن، قدرت هورمون های بدن برای کنترل و تنظیم طبیعی فشار خون را از بین می برد. در نتیجه فشار خون با افزایش وزن بالا می رود و با کاهش وزن کنترل می شود.

چاقی و فشار خون
اضافه وزن و فشار خون

تاثیر جراحی های چاقی بر فشار خون بیماران

درمان فشار خون با جراحی چاقی یکی از روش هایی است که برای درمان بیماران مبتلا به چاقی مفرط مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی عوامل مختلفی در ایجاد هایپرتنشن نقش دارند.

در نتیجه گزینه های مختلفی نیز برای کنترل آن پیش روی متخصصان است. برخی از توصیه های پزشکی چون ترک سیگار و کاهش استرس می توانند به کنترل فشار خون بالا کمک کنند.

کاهش مصرف سدیم، رعایت رژیم غذایی و ورزش نیز از دیگر راهکارهایی هستند که برای کنترل فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از این موارد به کاهش وزن و بهبود کیفیت زندگی بیمار نیز کمک می کنند. افراد حمایت‌گر چون دوستان و خانواده نیز در این امر نقش مهمی را ایفا می کنند.

اما گاهی درمان فشار خون با جراحی چاقی تنها راه حلی است که برای بیماران مبتلا به هایپرتنشن و چاقی افراطی به طور همزمان پیشنهاد می شود. بنابراین تنها نتیجه جراحی های چاقی مثل اسلیو و بای پس معده، کاهش وزن نیست. این جراحی ها با اثرات متابولیک و هورمونی، حتی قبل از کاهش وزن نیز منجر به کاهش فشار خون و حتی درمان آن در بیماران می شوند.

جراحی چاقی و فشار خون
عمل چاقی و فشار خون

درمان فشار خون با جراحی چاقی

درمان فشار خون با جراحی چاقی به عنوان راه حل شماره یک برای افرادی شناخته می شود که به طور همزمان به هر دو بیماری هایپرتنشن و چاقی مفرط مبتلا هستند.

بر اساس مطالعات انجام شده جراحی های چاقی از جمله اسلیو و بای پس معده به بیماران کمک می کنند تا ۵۰ الی ۷۰ درصد از اضافه وزن خود را کاهش دهند.

بیماران با انجام این عمل های جراحی بر سبک زندگی قبلی خود غلبه کرده و کیفیت زندگی خود را برای مدت طولانی تری بهبود می بخشند. با کاهش سطح چربی در بدن، هورمون ها تنظیم شده و در نتیجه فشار خون کاهش می یابد.

علاوه بر درمان فشار خون با جراحی چاقی ، مشکلات دیگری چون درد مفاصل، دیابت نوع دو، آپنه خواب و خطر بروز سکته های قلبی و مغزی نیز کاهش می یابند. در نتیجه خطر مرگ بیمار در اثر ابتلا به چاقی مفرط و بیماری های همراه آن نیز به شدت کاهش می یابد. اما چه افرادی می توانند جراحی های چاقی را انجام دهند؟

درمان فشار خون با جراحی چاقی
درمان فشار خون با جراحی چاقی

کاندید های انجام جراحی های چاقی

درمان فشار خون با جراحی چاقی در همه بیماران ممکن نیست. جراحی های چاقی تنها در بیمارانی انجام می شوند که بر اساس معیار های جدید IFSO و ASMBS، BMI آن ها بالاتر از عدد ۳۵ است.

بیمارانی که BMI آن ها بالاتر از ۳۰ و مبتلا به بیماری های همراه چاقی از جمله دیابت نوع دو و هایپرتنشن هستند نیز تحت این عمل جراحی قرار می گیرند.

این بیماران معمولاً حداقل ۵ سال سابقه ابتلا به چاقی مفرط دارند که با روش های روتین کاهش وزن درمان نشده است.

عمل های جراحی چاقی در بیماران بالای ۱۸ سال و زیر ۶۵ سال انجام می شوند. همچنین بیمارانی که همزمان مبتلا به بیماری های قلبی، صرع و غیره هستند نیز نمی توانند تحت عمل های جراحی چاقی قرار گیرند.

کلیه بیماران قبل از انجام جراحی های چاقی باید مصرف دخانیات و الکل را ترک کنند. در غیر این صورت تحت عمل های جراحی چاقی قرار نخواهند گرفت.

مزیت های درمان فشار خون با جراحی چاقی

درمان فشار خون با جراحی چاقی ساده ترین و سریع ترین روش برای بیماران مبتلا به چاقی مفرط است. همچنین پایدارترین نتایج در روند کاهش فشار خون و کاهش وزن در این روش دیده شده است.

از دیگر مزیت های جراحی های چاقی می توان به کوتاه بودن دوران نقاهت آن ها اشاره کرد. همچنین به دلیل آنکه این جراحی ها به روش لاپاراسکوپی انجام می شوند درد و خونریزی کمی دارند و بیمار به سرعت به زندگی نرمال خود باز می گردد. کاهش دوز مصرفی داروهای فشار خون، دیابت و چربی خون نیز از دیگر مزیت های انجام این جراحی ها است.

انجام جراحی چاقی توسط فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی های چاقی

برای درمان فشار خون با جراحی چاقی می توانید به فلوشیپ های فوق تخصصی جراحی های چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته مراجعه کنید.

عمل های جراحی چاقی درست مانند سایر جراحی ها می توانند با عوارضی همراه باشند.

این عوارض اگر به سرعت شناسایی و درمان شوند خطر مرگ را به همراه ندارند. تشخیص به موقع این عوارض در گروی میزان مهارت و تجربه و تخصص جراح است.

فلوشیپ های فوق تخصصی با گذراندن یک دوره دو ساله بر تمامی روش های لاپاراسکوپی مسلط شده اند. همچنین به روز ترین تکنیک های درمانی را در حین جراحی به کار می گیرند. در نتیجه خطر بروز عوارض احتمالی و در موارد نادر مرگ بیمار به شدت کاهش می یابد. بنابراین بهتر است انجام این جراحی ها را برای درمان فشار خون بالا و کاهش وزن به فلوشیپ های فوق تخصصی در این حوزه بسپارید.

سخن آخر

دکتر فربد امامی یگانه فوق تخصص جراحی های چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته برای درمان فشار خون با جراحی چاقی است.

تیم جراحی دکتر امامی یگانه همواره آماده ارائه خدمات پزشکی خود در بهترین و مجهزترین مراکز درمانی در سراسر ایران است.

در صورت بروز هر گونه پرسش در خصوص درمان فشار خون بالا با انجام جراحی های چاقی می توانید از طریق فرم ارسال نظرات با ما ارتباط برقرار کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک گذاری:
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط